• تاریخ انتشار : دوشنبه 31 فروردین 1394 - 4:31
  • کد خبر : 1643
  • چاپ خبر

هشدار ، بحران شدید کم ابی در تابستان امسال

 یدالله ضیاالدینی مدیر شرکت اب و فاضلاب روستائی شهرستان زرند شرکت اب و فاضلاب روستائی شهرستان زرند با ۴۲۵کیلومتر خط انتقال ۹۲۰ کیلومتر شبکه داخلی ۵۷ باب مخزن ذخیره اب ۲۰ حلقه چاه و ۴ دهنه قنات ۱۱ دهنه چشمه به ۲۱هزار ۵۸۳مشترک خدمات رسانی می کند یدالله ضیاالدینی مدیر شبکه اب و فاضلاب روستائی

 یدالله ضیاالدینی مدیر شرکت اب و فاضلاب روستائی شهرستان زرند

شرکت اب و فاضلاب روستائی شهرستان زرند با ۴۲۵کیلومتر خط انتقال ۹۲۰ کیلومتر شبکه داخلی ۵۷ باب مخزن ذخیره اب ۲۰ حلقه چاه و ۴ دهنه قنات ۱۱ دهنه چشمه به ۲۱هزار ۵۸۳مشترک خدمات رسانی می کند

یدالله ضیاالدینی مدیر شبکه اب و فاضلاب روستائی زرند با اشاره به خشکسالی های  سالهای اخیر و کاهش ابهای زیر زمینی   ۲۱ حلقه چاه و ۱۸ دهنه چشمه در شهرستان زرند حدود ۳۵ تا ۶۰ درصد کاهش یافته است.ودر حال حاضر بیش از ۹۰ روستا در این شهرستان با تانکر ابرسانی میشود.

در سال جاری بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای باز سازی و مرمت شبکه های فرسوده و خطوط انتقال و خرید و تعمیر الکترو پمپها و تجهیز سامانه های گند ردایی و ازمایشگاه و استقرار تعمیرات پیشگیرانه و خرید کنتور حجمی و استاندارد سازی انشعابهای مشترکین اختصاص یافته است.

با توجه به عمر بالای شبکه های ابرسانی و فرسوده شدن انها ۶۵ درصد شبکه های داخلی و ۴۵ درصد خطوط انتقال اب فرسوده هستند ومتاسفانه بین ۳۰ تا ۳۵ درصد از اب تولیدی هدر می رود .

برای باز سازی شبکه های فرسوده ۲۷ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مدیر اب و فاضلاب روستائی زرند  در ادامه گفت برای جلوگیری از ایجاد بحران شدید کم ابی در تابستان امسال نیاز به حفر و تجهیز حداقل ۲ حلقه چاه در بخش مرکزی داریم.

وی گفت در حال حاضر ۴ پروژه تامین اب در حاشیه شرقی ، حاشیه غربی،سیریز،و دشتخاک در حال اجراست.

وبرای رفع  مشکل اب  دهستان سی ریز با اعتبار ۱۴ میلیارد ریال حفاری یک حلقه چاه ومخزن ۵۰۰ متر مکعبی اجرا شده است وخط انتقال اب به طول ۱۴ کیلومتر با ۸۰ درصدپیشرفت فیزیکی در دست اجراست که تا دو ماه اینده تکمیل و مورد بهره برداری قرار می گیرد.

اب  اشامیدنی حاشیه شرقی با جمعیتی ۱۱ هزار نفر شامل ۸ روستا از ۳ حلقه چاه تامین میشود که به دلیل خشکسالی و افت شدید ابهای زیر زمینی مجبور به حفاری یک حلقه چاه جدید در فاصله ۱۴ کیلومتری مخزن اب شدیم وبا اعتبار ۷۴ میلیارد ریال احداث ۸کیلومتر خط انتقال  با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست

مجتمع روستائی دشتخاک با ۱۹ روستا و ابادی و جمعیتی بالغ بر ۷ هزار نفر با کمبود اب مواجه هستند  برای افع مشکل اب در سالهای گذشته ۴ حلقه چاه حفر شده است که متاسفانه ابدهی مناسبی نداشتند و نهایتا یک حلقه چاه اب در روستای بنان در سال گذشته تجهیز و با اجرای ۸ کیلومتر خط انتقال در مدار قرار گرفت

حاشیه غربی شامل ۱۰ روستا و ابادی و جمعیتی بالغ بر ۴ هزار نفر هم اکنون با استفاده از ۱ حلقه چاه و ۵ باب قنات و چشمه تامین میشود و دچار کمبود اب شده اند و تامین اب روستاهای فوق با اعتبار ۴ میلیارد ۵۰۰ میلیون ریال و با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در قالب حفاری یک حلقه چاه در ۱۲ کیلومتری پائین دست مجتمع با احداث ۵ باب ایستگاه پمپاژوخرید و اجری ۱۶ کیلومتر خط انتقال در اینده نزدیک انجام میشود.

مجتمع سبلوئیه با تعداد۱۰ روستا و ابادی در حال حاضر با تانکر ابرسانی میشود و به منظور تامین اب منطقه در سالهای گذشته یک حلقه چاه حفر شده و اجرای خط انتقال اب تا مخزن به طول ۲۸ کیلومتر در حال اجراست وبا اعتبارات سال جاری بالغ بر ۲ میلیارد ۵۰۰ میلیون ریال خرید و اجرای ۴ونیم کیلومتر خط انتقال و احداث یک باب مخزن ۲۰۰ متر مکعبی با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست.

فرماندار شهرستان زرند  هم با اشاره به بحران کم ابی منطقه  گفت با صرفه جویی از قطعی آب جلوگیری کنیم .

با وضعیت فعلی ابدهی چاهها ی موجود در بعضی مناطق در صورت عدم صرفه جوئی شهروندان در مصرف اب در تابستان امسال ناچار به جیره بندی اب اشامیدنی خواهیم شد.

 

حبیب الله خنجری فرماندار زرند هم گفت: بحران کم آبی در این شهرستان جدی است و مردم باید با صرفه جویی و استفاده از بهینه منابع موجود از قطعی آب جلوگیری کنند .

اقای خنجری خواستار توجه جدی به نگهداری شبکه های ابرسانی و رفع نشت  اب  در بعضی از مناطق شد.

فرماندار زرند  از اغاز اجرای طرح جداسازی آبیاری فضای سبز از آب شهری در این شهرستان خبر داد وگفت: باید با اطلاع رسانی و کار فرهنگی این کمبود شدید بنحو لازم به مردم ابلاغ شود که اگر همکاری داشته باشند قطعا می توانیم از بحران کم آبی عبور کنیم .

شهرستان زرند در ۷۵ کیلومتری شمال استان کرمان قرار دارد و دارای ۱۲۰ هزار نفر جمعیت است و از این تعداد حدود ۵۲ هزار نفر را جمعیت روستایی تشکیل می‌دهند.

 

لینک کوتاه

برچسب ها