• تاریخ انتشار : پنجشنبه 17 اردیبهشت 1394 - 7:14
  • کد خبر : 1837
  • چاپ خبر

اولین طرح ابیاری تحت فشار (بابلر) اداره اوقاف و امورخیریه استان کرمان در شهرستان زرند افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت

با سرمایه گذاری ۳میلیارد ۵۰۰ میلیون ریال اولین طرح ابیاری تحت فشار (بابلر) اداره اوقاف و امورخیریه استان کرمان در شهرستان زرند افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت . به گفته اقای سرایداری مسئول موقوفات اداره کل اوقاف و امور خیریه استان این طرح در سطع ۲۹هکتار ازباغات پسته موقات دیلمقانی در ردستای احمد

با سرمایه گذاری ۳میلیارد ۵۰۰ میلیون ریال اولین طرح ابیاری تحت فشار (بابلر) اداره اوقاف و امورخیریه استان کرمان در شهرستان زرند افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت .

به گفته اقای سرایداری مسئول موقوفات اداره کل اوقاف و امور خیریه استان این طرح در سطع ۲۹هکتار ازباغات پسته موقات دیلمقانی در ردستای احمد اباد زرند با استفاده از کمک بلا عوض ۱میلیارد ۶۲۴ میلیون ریالی دولت  در قالب احداث خط انتقال برق و احداث استخردو منظوره ذخیره اب ۲هزار ۵۰۰ متر مکعبی  افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت . راندمان ابیاری تا ۶۰ درصد ازمهمترین مزایای ان اعلام شد. وی در ادامه گفت در حال حاضر ۱هزار ۳۰۰ هکتار از باغات موقوفی در کرمان ،رفسنجان و زرند قرار دارند .و ۴۸۰ نفر در بنیاد توسعه اشتغالزایی فعالیت دارند وحدود ۴۰۰ هکتار باغ در کرمان و رفسنجان برای اجرای ابیاری تحت فشار در دستور کار قرار دارند .

حجت الاسلام قاسمی زاده مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان نیز با قدر دانی از دست اندر کاران اجرای این طرح گفت ۱۸ درصد از املاک کشور در حوزه وقف است و در استان بیش از ۷۰۰ نفر متولی وقف داریم و تعدا قابل توجهی از موقوفات را متولیان اداره می کنند .و با اشاره به کم ابی استان توسعه کشاورزی اوقاف غیر ممکن است و سیاست این اداره این است که با بهره گیری از کارشناسان در جهت اجرای ابیاری نوین  گام برداریم .و در سال ۹۳ بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال در بحث نگهداری باغات هزینه شده است .

زارعی مدیر جهاد کشاورزی زرند نیز گفت در حال حاضر ۱۰ درصد محصولات استان تحت پوشش ابیاری تحت فشار قرار دارد و در شهرستان زرند ۳ درصد تحت پوشش ابیاری نوین قرار دارد که خوشبختانه در سال ۹۳۵۰۰ هکتار از باغات شهرستان زرند تحت پوشش ابیاری تحت فشار قرار گرفته است و یا مراحل پایانی خود را می گذراند.و امیدواریم این عدد را به متوسط استان برسانیم/

حجت الاسلام ابراهیمی امام جمعه زرند هم ضمن تقدیر از دست اندر کاران اجرای این طرح گفت با توجه به کمبود اب  .چاره ای جز مدیریت صحیح منابع ابی نداریم  و اقدام اداره اوقاف استان در اجرای ابیاری نوین  را ارزنده دانست و افزود در زمان مدیریت حجت الاسلام قاسمی زاده اقدامات ارزشمندی در حوزه اوقاف استان صورت گرفته است و نمونه شدن متوالی اداره اوقاف  استان در کشور موید این ادعاست .

دکتر امیری نماینده مردم شهرستانهای زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی  هم گفت بزرگترین جنگل مصنوعی دنیا در استان کرمان قرار دارد و جز سرمایه ملی ما محصوب میشود  و شهرستان زرند بیش از ۵۰ هزار هکتار باغ دارد و خوشبختانه اداره اوقاف استان در مصرف بهینه اب و خاک پیش قدم شده است  و برای اجرای ابیاری تحت فشار دولت ۸۵ درصد هزینه را بصورت بلاعوض می پردازد و تنها ۱۵ درصد ان را مالک میپردازد .

 

لینک کوتاه

برچسب ها