• تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 مرداد 1396 - 10:18
  • کد خبر : 20340
  • چاپ خبر

برداشت ۱۳ تن گیاه آنغوزه در شهرستان زرند

برداشت ۱۳ تن گیاه آنغوزه در شهرستان زرند رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری زرند از برداشت ۱۳ تن گیاه آنغوزه از این شهرستان خبر داد. به گزارش زرندنیوز ، علی میرزایی اظهار داشت: در سال جاری مجوز بهره‌‌برداری در سطح ۴۶۵ هکتار رویشگاه گیاه آنغوزه تلخ و شیرین در مناطق حتکن، ریحان‌شهر، خانوک، سربنان

برداشت ۱۳ تن گیاه آنغوزه در شهرستان زرند

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری زرند از برداشت ۱۳ تن گیاه آنغوزه از این شهرستان خبر داد.

به گزارش زرندنیوز ، علی میرزایی اظهار داشت: در سال جاری مجوز بهره‌‌برداری در سطح ۴۶۵ هکتار رویشگاه گیاه آنغوزه تلخ و شیرین در مناطق حتکن، ریحان‌شهر، خانوک، سربنان و سیریز به دلیل پراکنش نسبتاً خوب بارندگی و رویش مناسب آن از طرف اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان صادر شد.

وی با بیان اینکه صدور این مجوز برای ۸۰ نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است، بیان داشت: در رویشگاه‌های یاد شده طی برداشت از اوایل تیر ماه تا اواخر شهریور ماه، ۱۳ تن آنغوزه شیرین و تلخ برداشت و از فروش آن درآمدی بیش از ۹ میلیارد ریال نصیب بهره‌برداران می‌شود.

میرزایی با بیان اینکه به علت نبود صنایع تبدیلی در ایران، گیاه آنغوزه از طریق شرکت تعاونی بهره‌برداران منابع طبیعی زرند به هندوستان و کشورهای اروپایی به صورت خام صادر می‌شود، بر ضرورت راه‌اندازی صنایع تبدیلی در جلوگیری از خام فروشی تأکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: در مراتعی که بهره‌برداری صورت می‌گیرد بعد از برداشت محصول، عملیات احیای مراتع شامل بذرپاشی و کپه‌کاری توسط بهره‌بردار صورت می‌گیرد و ملزم به انجام آن است .

میرزایی اظهار داشت: آنغوزه گیاهی به ارتفاه یک تا یک و نیم متر است و ریشه ضخیم و محتوی شیره شیری رنگ با بوی قوی دارد، ساقه آن ضخیم و استوانه‌ای و گل‌های آن زرد رنگ است که برای به دست آوردن آن، گیاه را از حد فاصل ریشه و ساقه قطع می‌کنند و شیره‌ای که از محل قطع خارج می‌شود آنغوزه نام دارد که مصرف پزشکی و درمانی و صنعتی دارد.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان زرند، اظهار داشت: ۹۱ درصد از مساحت این شهرستان به وسعت ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی به خود اختصاص داده است که ۲۷ هزار و ۷۲۷ هکتار آن جنگل، ۷۲ هزار و ۵۳۳ هکتار بیابان و ۳۹۵ هزار و ۵۲۱ هکتار مراتع تشکیل می‌دهند.

میرزایی بهره‌برداری از گیاه دارویی و صنعتی آنغوزه در شهرستان زرند بدون کسب مجوز را غیر قانونی دانست و گفت: بهره‌برداری از گیاه آنغوزه فقط از طریق صدور مجوز از سوی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان امکان‌پذیر است، لذا برداشت غیرقانونی آن جرم محسوب شده و پیگرد قانونی دارد.

انتهای پیام/فارس

لینک کوتاه

برچسب ها