• تاریخ انتشار : پنجشنبه 13 مهر 1396 - 0:16
  • کد خبر : 21141
  • چاپ خبر

حراست از سرمایه دامی و حفظ بهداشت عمومی وظیفه دامپزشکی است

حراست از سرمایه دامی و حفظ بهداشت عمومی وظیفه دامپزشکی است. اخبار زرند ، حسن لطفعلی‌پور بعد از ظهر امروز در آستانه فرارسیدن ۱۴ مهر ماه روز ملی دامپزشکی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حفظ و حراست از سرمایه دامی از طریق مبارزه و پیشگیری از بیماری‌های دامی، حفظ بهداشت و سلامت جامعه انسانی از

حراست از سرمایه دامی و حفظ بهداشت عمومی وظیفه دامپزشکی است.

اخبار زرند ، حسن لطفعلی‌پور بعد از ظهر امروز در آستانه فرارسیدن ۱۴ مهر ماه روز ملی دامپزشکی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حفظ و حراست از سرمایه دامی از طریق مبارزه و پیشگیری از بیماری‌های دامی، حفظ بهداشت و سلامت جامعه انسانی از طریق مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، نظارت بر تولید و توزیع فرآورده‌ای خام دامی از وظایف اصلی پیش قراولان سلامت جامعه است.

وی افزود: براساس آمار ارائه شده از سوی جوامع بین‌المللی از حدود یک هزار و ۸۰۰ عامل بیماری شامل ویروس‌ها، باکتری‌ها، انگل‌ها و … بیش از ۵۰ درصد آنها از دام به انسان منتقل می‌شود که می‌توان به بیماری‌هایی مانند تب مالت، تب کریمه کنگو، سل، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، هاری، سیاه زخم و … اشاره کرد.

لطفعلی‌پور تصریح کرد: به دلیل افزایش روز افزون جوامع بشری و نیاز مبرم آن به تامین پروتئین که نقش اساسی در سلامت و نگهداری بدن انسان را ایفاد می‌کند و همچنین استفاده از سایر محصولات و فرآورده‌های دامی که در جای جای زندگی بشری مشهود است، می‌توان حساسیت موضوع کیفیت و سالم بودن این محصولات را دریابیم.

وی افزود: بر این اساس باید اذعان داشت که دامپزشکی در خط مقدم حراست از سلامت دام و تولیدات دامی که به مصرف جامعه می‌رسد قرار دارند.

لطفعلی‌پور با اشاره به اینکه فعالیت‌های انجام شده سهم بزرگی در توسعه پایدار اقتصادی کشور دارد، عنوان کرد: بعد از صنعت نفت بزرگترین صنعت تولیدی در کشور صنعت دامپروری است.

وی ادامه داد: بر همین اساس علاوه بر بالا بردن سهم تولید در این مقوله، باید کیفیت تولیدات به ویژه پروتئین‌های دامی مانند گوشت قرمز، گوشت مرغ و سایر ماکیان، تخم‌مرغ ، شیر و لبنیات و … در سطح سالم و بهداشتی به بازار مصرف عرضه شود که دامپزشکی در این بخش نیز با تامین امنیت غذایی از طریق نظارت مستمر بر تولید محصولات دامی نقش گسترده‌ای در پویایی صنعت دام و طیور کشور ایفاد می‌کند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان زرند گفت: شبکه دامپزشکی زرند طی سال جمعیت دام و طیور شهرستان متشکل از ۲ هزار راس دام سنگین، ۱۶۰ هزار راس دام سبک و یک میلیون قطعه طیور صنعتی را بر علیه بیماری‌های مختلف واکسینه می‌کند.

وی افزود: همچنین برای شناسایی دام‌های مبتلا به بیماری‌های خطرناک و مشترک از جمله سل و تب مالت با انجام خونگیری و انجام آزمایشات تشخیصی در صورت ابتلا دام‌ها به بیماری‌های مذکور سریعا نسبت به حذف آن از چرخه تولید اقدام می‌شود.

لطفعلی‌پور ادامه داد: در حوزه سلامت و امنیت غذایی نیز شبکه دامپزشکی با شعار جهانی «نظارت از مزرعه تا سفره» می‌کوشد تا فرآورده سالم و بهداشتی بر سر سفره مصرف کنندگان قرار گیرد و در این راستا با نظارت مستمر بر مراکز تولید مانند کشتارگاه‌ها، اماکن  نگهداری و مراکز بسته‌بندی و عرضه و … به همشهریان اطمینان خاطر می‌دهد که با خیال آسوده از محصولات تحت نظارت دامپزشکی استفاده کنند.

انتهای پیام/فارس

لینک کوتاه

برچسب ها