• تاریخ انتشار : شنبه 27 مرداد 1397 - 23:16
  • کد خبر : 23456
  • چاپ خبر

پنجمین نشست گفتمان انقلاب اسلامی در زرند برگزار شد

به گزارش زرندنیوز ،  پنجمین نشست گفتمان انقلاب اسلامی در زرند با سخنرانی دکترجلالی (رئیس دفترایت الله مصباح یزدی) با موضوع جنگ همه جانبه علیه خانواده ، جمعه ۲۶ مرداد در زرند برگزار شد. استحکام خانواده دکتر جلالی در بحث استحکام خانواده گفت: خانواده  یکی ازمولفه‌های هویت جامعه به‌حساب می‌آید. جامعه‌ای که در آن خانواده حضور

به گزارش زرندنیوز ،  پنجمین نشست گفتمان انقلاب اسلامی در زرند با سخنرانی دکترجلالی (رئیس دفترایت الله مصباح یزدی) با موضوع جنگ همه جانبه علیه خانواده ، جمعه ۲۶ مرداد در زرند برگزار شد.

استحکام خانواده

دکتر جلالی در بحث استحکام خانواده گفت: خانواده  یکی ازمولفه‌های هویت جامعه به‌حساب می‌آید. جامعه‌ای که در آن خانواده حضور و بروز دارد آن جامعه اصیل، ریشه‌دار، متمدن و دارای فرهنگ معرفی می‌شود.

وی گفت: خانواده به‌منزله سلول‌هایی هستند که پیکره یک جامعه را تشکیل می‌دهند، سلامت سلول‌ها، حکایت از سلامت بدن دارد و بیماری سلول‌ها، نشان از مریضی و بیماری جامعه دارد.

وی همچنین گفت: امروزه خانواده در غرب مضمحل و دچار فروپاشی شده است. غربی‌ها ازاین‌که، از نعمت خانواده محرومند، به مشرق زمین خصوصاً ایران اسلامی که  از نعمت خانواده بهره‌مندند، رشک و حسادت ورزیده، و درصدد نابودی خانوده در مشرق زمین هستند. گرچه غربی‌ها هم، از نابودی خانواده در غرب نگرانند و برای احیاء آن دست و پا می‌زنند، لکن غافل از آن هستند که روغن ریخته شده دیگر بازنمی‌گردد.

خانواده برگ برنده ایران اسلامی

دکتر جلالی با اشاره به اهمیت خانواده در ایران اسلامی گفت: جمهوری اسلامی از امتیازاتی در حوزه خانواده و اجتماع برخوردار است، که غرب از فقدان آنها به تلاطم، اضطراب و سرگردانی افتاده است که آنها را به ورطه هلاکت و نابودی سوق می‌دهد. لیبرال دمکراسی غرب که امروز صدای شکنندگی استخوان هایش به‌گوش می‌رسد، برای تعمیم و گسترشِ بلای خانمان‌سوز فروپاشی خانواده، روش معکوس سازی و توسل به ضد و نقیض را در پیش گرفته و برای نابودی خانواده در جوامع از هیچ کوششی، دریغ نمی‌ورزد.

ترویج  و توسعه حرکت های ضد فطرت و ضد بشر

رئیس دفتر آیت‌الله مصباح ترویج حرکت های ضد بشری غرب اظهار داشت: غرب با نام دمکراسی و خواست جمعی از انسان‌ها، ازدواج با هم‌جنس را، که یکی از متنفرترین، مشمئزترین و کثیف‌ترین، رفتارهایِ ضد بشری، که حیوانات از آن مبرا هستند، و ضد فطرت و غرایز عموم جوامع محسوب می‌شود را قانونی نموده و کسانی که چنین ازدواجی را انجام دهند از مزایا و امکاناتی برخوردار می‌گردند و از آنها به عنوانِ افراد متمدن، بافرهنگ، پیشرفته با پرستیژ بالا یاد می‌شود. جالب است، رفتاری که در گذشته غرب از آن به عنوان «خرمن آتش یا فگوت faggot» یاد می‌کند، که هرکس، مرتکب آن شود در توده‌ای از آتش افکنده و سوزانده می شود، امروزه در غرب، یکی از شاخص‌های پیشرفت و توسعه محسوب شده و کسانی که از پذیرش قانون هم‌جنس‌بازی امتناع ورزند، ضد حقوق بشر، عقب مانده و کشور بی‌تمدن و بی‌فرهنگ، که فاقد آزادی است و حقوق شهروندی را رعایت نکرده است، معرفی می شود.

آیا تصویب هم جنس بازی و ترویج آن چیزی جز تزلزل و فروپاشی خانواده است.

حج

تابلوهای جذاب و زیبای بهشتی بر سر در جهنم‌های سوزان

وی گفت: امروز غرب با تابلوی آزادی، همجنس‌بازی را قانونی کرده و بر اساس حقوق‌شهروندی، آن را حق بشر تلقی نموده است و کشورهایی که آن را نپذیرند به اتهام ضد آزادی، ضد حقوق بشر و ضد حقوق شهروندی، بایکوت، تحریم و با قطعنامه‌های متعدد محکوم می گردند.

وی همچنین اظهار داشت: غرب با تابلوهای زیبا و فریبنده‌ای نظیر؛ سازمان ملل، حقوق بشر، آزادی، شورای امنیت، حقوق شهروندی، کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان، دفاع از حقوق کودکان، لیبرال دمکراسی، دفاع از حقوق حیوانات و سند ۲۰۳۰ صدها عنوان جذاب و زیبا، سعی در نابودی انسان و انسانیت دارد و با نشان دادن درب سبز باغ بهشت، درصدد کشاندن بشریت به جهنم آتشین نابودی است.

دکتر جلالی گفت: غرب امروزه توانسته است با اسباب و ابزار باطل، تابلوهای رنگین، عناوین فریبنده و گول زننده، حیواناتی نظیر سگ و گربه را به جای فرزندان به عضویت خانواده ها درآورده است؛ با تعریف جدید از خانواده در سند کنفرانسِ جهانیِ زن، (۱۹۹۵) در پکن، واژه‌های زن (Wife) و شوهر(Husband) در تعریف از خانواده دیده نمی‌شود، و به جای آنها کلمه؛ هم‌خانه (House Holder )، تعریف شده است، و به جای لفظ مقدسِ مادر(Mother) و خانواده (Family) کلماتی چون پرستار(Care taker) آمده است.

وی گفت: غربی‌ها با نام مدرنیته، ازدواج قانونیِ زن و مرد را به ازدواج دو همجنسِ «مرد با مرد» و «زن با زن» تغییر داده و از ازدواج با حیوانات به عنوان ازدواجی قانونی یاد کرده است. بماند که در این وانفسای جهنم مدرنیته، در همان ازدواج های به ظاهر قانونی، ارتباط زنان شوهردار با مردان دیگر، بچه هایی که پدران خود را نمی شناسند، و خانواده‌هایی با مرزهای به هم ریخته و از هم پاشیده، بی احترامی به والدین و ….؛ وجود دارد؛ دیگر چه جایی برای خانه و خانواده باقی می‌ماند.

وی همچنین اظهار داشت: این در حالی است که ایران اسلامی هم‌چنان واجد خانواده در همان چارچوبِ سنتی، قانونی، عقلی و دینی هست. امروز خانواده در کشور اسلامی ایران علی‌رغم پشتوانه‌ی عظیم دینی، فطری و اجتماعی، متأسفانه نتوانسته است در برابر تهاجم همه جانبه به خانواده، با ابزارهای صحیح، عقلی، منطقی و قوی که علاوه بر تطابق با فطرت، سبب افتخار جوامع بشری است، غرب را به چالش و مقابله بکشاند و افتخارت اصالت و نجابت خانوادگی‌اش را به رخ جهانیان بکشاند و آنها را به سبک و سیره فطری، عقلانی و اسلامی دعوت کند.

نهضت حلال زادگی

دکتر جلالی در خصوص نهضت حلال زادگی بیان داشت: ما مفتخریم به نهضت حلال زادگی، که در چارچوب خانواده اسلامی تعریف می‌شود، خانواده‌ای که در آن پدر مشخص است. برای انسان افتخار است، که پدرش را می‌شناسد و به پدر داشتن مباهات می‌کند. امروزه در غرب، انسان‌هایی هستند که از پدر نشانی ندارند و تنها نام مادر در کارت شناسایی آنها درج شده است. امروز افراد بی‌شناسنامه، بواسطه بی‌پدری، احساس بی‌هویتی‌ای دارند که فاقد اصالت و ریشه خانوادگی هستند.

امروز باید با برافراشتن پرچم حلال‌زادگی که افتخار یک کشور و ملت است؛ به جهانیان و غربی ها فهماند که استحکام خانواده در پرتو حلال زادگی است در غیر این‌صورت؛ خانواده‌ای وجود نخواهد داشت.

ازدواج پاک

وی گفت: باید افتخار کرد که با ازدواج پاک، سالم، در چارچوب قوانین که ازدواجی تعهدآور و همراه با پذیرش مسئولیت است، موجبات استحکام خانواده را فراهم نموده و از فروپاشی خانواده به روش‌های غلط و حیوانی، نظیر ازدواج سفید «ازدواج خارج از چارچوب و قوانین»؛ ازدواج آلوده، ازدواج با همجنس، ازدواج با حیوانات جلوگیری نموده ومانع نابودی خانواده گردیده است.

زن محور و مدار خانواده

دکتر جلالی همچنین اظهار داشت: برخی برای نابودی خانواده، آنچنان تلاش می‌کنند که گویا هیچ وظیفه دیگری ندارند جز از بین بردن خانه و خانواده. مادری که عمود خیمه خانواده است، و در دامن او مردان بزرگ، قهرمانان، شجاعان تاریخ، پزشکان، دانشمندان و عالمان …..تربیت می شوند، و به عبارتی، خانه و خانواده کارخانه انسان سازی است. زن آرامبخش، روشنی‌بخش و صفابخش خانه و خانواده است، برخی برای تضعیف نقش مادری و همسری، به تخریب و تحقیر خانه و خانه‌داری پرداخته، و نقش مدیر و مدبر داخل خانواده را که کدبانو و خانمِ خانه است به سخریه و استهزاء گرفته، و با تقسیم مادران به شاغل و خانه‌دار، سعی در کشاندن زن از خانه به کارخانه، و ابزار تربیت و شخصیت زن و مادر را؛ ابزار اقتصادی و بازاری معرفی کردن، و با تمجید از نقش کارگری و عملگیِ زنان سعی در استقلال زنان از اینکه دست‌شان به جای جیب شوهر، در جیب خودشان باشد، تلاش برای تزلزل خانواده و نقش مادری است.

خانواده قدسی و معنوی

وی بیان داشت: با رویکرد دینی خانه در حکم مسجد، و چه بسا مهم‌تر از مسجد است و حضور زن و مادر در خانه، به‌منزله حضور دائم در مسجد است.

الف) خانه در حکم مسجد و خانواده اهل مسجد

دکتر جلالی با اشاره به حدیثی از  امام صادقعلیه السلام گفت: خَیْرُ مَسَاجِدِ نِسَائِکُمُ‏ الْبُیُوتُ؛ بهترین مساجد برای زنان خانه‌های‌شان است. در این روایت خانه و خانواده در حکم بهترین مساجد شمرده شده است.

پیامبرگرامی‌اسلامصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم، فرمود: جُلُوسُ‏ الْمَرْءِ عِنْدَ عِیَالِهِ‏ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى مِنِ اعْتِکَافٍ‏ فِی مَسْجِدِی‏؛ نشستن مرد در حضور خانواده و عیال، از اعتکاف در مسجد النبیصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم نزد خداوند، دوستدارتر و ارزشمندتر است.

یارَسُولَ الله الجُلُوسُ‏ مع العِیَالِ أفضل أمِ الجُلُوسُ‏ فِی المسَجِدِ؟ قال الجُلُوسُ‏ عند العِیَالِ أَحَبُّ إِلَىَّ مِنِ اعْتِکَافٍ‏ فِی مَسْجِدِی‏ هَذَا، از پیامبرگرامی‌اسلامصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم، سؤال شد: حضور و نشستن در خانه برتر و افضل است یا حضور در مسجد؟ پیامبر رحمتصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمود: حضور در خانه و نشستن نزد خانواده و عیال، از اعتکاف در مسجد النبیصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم، نزد خداوند، دوستدارتر و ارزشمندتر است. در این روایت، نشستن نزد زن و فرزند، از حضور در مسجد، ارزشمندتر دانسته شده است.

ظاهراً از رسول گرامی اسلامصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم، سؤال شد؛ در مکانی هستم که رفتن به مسجد با  رفتن به سوی اهل خانواده یکسان است، رفتن به‌سوی کدام افضل و برتر است؟  مَشْیُکَ‏ إِلَى الْمَسْجِدِ وَ انْصِرَافُکَ‏ إِلَى أَهْلِکَ فِی الْأَجْرِ سَوَاءٌ. حضرتصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم، فرمودند: دفتن شما به سوی مسجد، با رفتن شما به‌سوی، اهل خانواده، از جهت اجر و ژاداش یکسان است. در این روایت، نشست نزد زن و فرزند با نشستن در مسجد از جهت پاداش، برابر دانسته شده است.

ب) حضور در خانه بمنزله جهاد در راه خدا

وی گفت: در بعضی از روایات ما، خوب همسرداری کردن، حضور مادر در خانه، یا تلاش و فعالیت او در منزل همانند جهاد فی سبیل‌الله شمرده شده است. امام علی علیه‌علیه السلام می‌فرماید: إِنَّ مِنْ جِهَادِ الْمَرْأَهِ حُسْنَ‏ التَّبَعُّلِ‏ لِزَوْجِهَا؛ خوب همسرداری کردن، جهاد در راه خدا محسوب می شود. در این روایت خوب شوهرداری کردن، در حکم جهاد در راه خداست.

پیامبرگرامی‌اسلامصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم، مِهْنَهُ إِحْدَاکُنَ‏ فِی بَیْتِهَا تُدْرِکَ‏ عَمَلَ الْمُجَاهِدِینَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ. خدمات و فعالیت‌هایی که زن در خانه ارائه می‌دهد ثواب جهاد در راه خدا دارد.   

پیامبرگرامی‌اسلامصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم، فرمود: مَنْ قَعَدَتْ مِنْکُنَّ فِی بَیْتِهَا تُدْرَکُ عَمَلُ اْلمُجَاهِدیِنَ فِی سَبیِلِ الله، کسی که حضور در خانه و خانه‌داری را اختیار کند، برابر است با کاری که جهاد کنندگان در راه خدا انجام می‌دهند‌.

ج) زن کارگزاری از کارگزاران خداست

رئیس دفتر آیت‌الله مصباح اظهار داشت: در بعضی روایات زن را کارگزاری از کارگزاران خدا دانسته، و پاداش زحمات وی را، نصف پاداش شهید دانسته است.

وَ جَاءَ رَجُلٌ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ إِنَّ لِی زَوْجَهً إِذَا دَخَلْتُ تَلَقَّتْنِی‏ وَ إِذَا خَرَجْتُ شَیَّعَتْنِی‏ وَ إِذَا رَأَتْنِی مَهْمُوماً قَالَتْ لِی مَا یُهِمُّکَ إِنْ کُنْتَ تَهْتَمُّ لِرِزْقِکَ فَقَدْ تَکَفَّلَ لَکَ بِهِ غَیْرُکَ وَ إِنْ کُنْتَ تَهْتَمُّ بِأَمْرِ آخِرَتِکَ فَزَادَکَ اللَّهُ هَمّاً فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ لِلَّهِ عُمَّالًا وَ هَذِهِ مِنْ عُمَّالِهِ لَهَا نِصْفُ أَجْرِ الشَّهِیدِ. مردی نزد پیامبر‌گرامی‌اسلام‌صلی‌الله‌علیه‌وآله آمد وعرض کرد: برای من همسری است، زمانی که به خانه می‌روم به استقبالم می‌آید، و زمانی که خارج می‌شوم مرا مشایعت می‌کند.  وقتی مرا غمگین می‌بیند، می‌گوید، چه چیز تو را غمگین کرده؟ اگر ناراحتی تو برای رزق و روزی است، همانا غیر تو آن را تکفل کرده است و اگر برای آخرتت می‌باشد خدا این غم و اندوه تو را زیاد کند. پس فرمود: برای خدا کارگزارانی است و این زن، یکی از آن‌هاست و نصف اجر شهید را دارد». جالب آن است که زنان دارای این صفات با تعبیر کارگزار یاد شده‌اند یعنی به نوعی، مسئولیت کاری دارند.

د) نزدیک ترین حالت همسر به خدا و مورد نظر و رحمت خدا

وی گفت: حضور زن و مادر در خانه، نزدیک‌ترین حالت به خداست،  أَنَّ أَدْنَی مَا تَکُونُ مِنْ رَبِّهَا أَنْ تَلْزَمَ قَعْرَ بَیْتِهَا در پاسخ به سؤال پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم، که چه وقتی نزدیک‌ترین ‌حالتِ زن به خداست؟ امام می‌فرماید: از حضرت فاطمهعلیها‌السلام جواب خواستم، ایشان فرمودند: نزدیک‌ترین حالت زن به خدا زمانی است، که زن در درونِ خانه‌اش باشد، بحارالأنوار ج : ۲۰۰ ص : ۲۵۰       

ذ) مورد نظر و رحمت خدا

وی گفت: هنگامی که زن در خانه فعالیت می‌کند و به سر و سامان زندگی می‌پردازد، مورد توجه و رحمت خداوند قرار دارد.

أَیُّمَا امْرَأَهٍ رَفَعَتْ مِنْ بَیْتِ زَوْجِهَا شَیْئاً مِنْ مَوْضِعٍ إِلَی مَوْضِعٍ تُرِیدُ بِهِ صلاحاً نَظَرَ اللَّهُ إِلَیْهَا وَ مَنْ نَظَرَ اللَّهُ إِلَیْهِ لَمْ یُعَذِّبْهُ «هر زنی که در خانه کار کند و برای اصلاح امور وسایل خانه را جابه‌جا نماید، خداوند بر آن زن نظر افکند، و خدا بر هر کس نظر انداخت، او را عذاب نمی‌کند».  وسائل‏الشیعه ۲۱ ۴۵۱

امام‌صادقعلیه‌السلام در زمینه آرام بخشیِ زن به همسرش، می‌فرماید: خَلَقَ لِلرِّجَالِ النِّسَاءَ لِیَأْنِسُوا وَ یَسْکُنُوا إِلَیْهِنَّ‏ «خداوند برای مردان زنان را خلق کرد تا به واسطه آنها آرامش یابند و به آنها اُنس و اُلفت گیرند». بنابراین، همسرداری از نقش‌های عمده زن در خانواده است.  وسائل‏الشیعه ۲۰ ۳۵۰

ر) زن در خانواده کانون آرامش

وی با اشاره به نقش زن در خانواده و نقشش در ارامش خانواده گفت:  از ویژگی‌های زنان در خانه و خانواده، صفا، صمیمیت و آرامش‌بخشی است. زن گرمابخش و روشنی بخش به خانه خانواده است

امام‌صادقعلیه‌السلام در زمینه آرام بخشیِ زن به همسرش، می‌فرماید: خَلَقَ لِلرِّجَالِ النِّسَاءَ لِیَأْنِسُوا وَ یَسْکُنُوا إِلَیْهِنَّ‏ «خداوند برای مردان زنان را خلق کرد تا به واسطه آنها آرامش یابند و به آنها اُنس و اُلفت گیرند». بنابراین، همسرداری از نقش‌های عمده زن در خانواده است.   وسائل‏الشیعه ۲۰ ۳۵۰

ز) فرزند آوری و فرزند پروری عبادت است

وی گفت: خداوند دوران بارداری، فرزند آوری و شیردهی زنان به فرزندان را عبادت شمرده و انان را در حکمِ روزه دار، شب زنده‌دار و جهاد کننده با مال و جان دانسته است، و مکیدن شیر از جان مادر در حکم آزاد سازی بنده و پایان شیردهی، به‌منزله پاک شدن از همه گناهان است

رسول‌گرامی‌اسلامصلی الله علیه و آله وسلم، می‌فرماید: إِذَا حَمَلَتِ الْمَرْأَهُ کَانَتْ بِمَنْزِلَهِ الصَّائِمِ الْقَائِمِ الْمُجَاهِدِ بِنَفْسِهِ وَ مَالِهِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَإِذَا وَضَعَتْ کَانَ لَهَا مِنَ الْأَجْرِ مَا لَا یَدْرِی أَحَدٌ مَا هُوَ لِعِظَمِهِ فَإِذَا أَرْضَعَتْ کَانَ لَهَا بِکُلِّ مَصَّهٍ کَعِدْلِ عِتْقِ مُحَرَّرٍ مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِیلَ فَإِذَا فَرَغَتْ مِنْ رَضَاعِهِ ضَرَبَ مَلَکٌ کَرِیمٌ عَلَی جَنْبِهَا وَ قَالَ اسْتَأْنِفِی الْعَمَلَ فَقَدْ غُفِرَ لَکِ «پاداشِ دوران بارداری مادر، هم‌چون ثوابِ روزه دارِ شب زنده داری است که با جان و مالش در راه خدا جهاد کند، پس از وضع‌حمل، آن‌چنان پاداشی دارد که کسی نمی‌تواند عظمت آن را درک کند، زمانی که شیر به فرزند می‌دهد، هر مکیدن شیر، برابر است با آزاد ساختن بنده‌ای از فرزندان اسماعیل، پس از پایان شیردهی، فرشته‌ای بر پهلوی او زند و به مادر، می‌گوید: عملت را از سر بگیر، چون (به‌واسطه ایفای نقش مادری) گناهانت تا این لحظه، بخشیده شد. وسائل‏الشیعه     ۲۱ ۴۵۱

فروپاشی خانواده و حسادت غرب به خانواده ایرانی – اسلامی

دکتر جلالی با اشاره به فروپاشی خانواده در غرب بیان داشت: غرب به دلایلی نظیر؛ اینکه خانواده در کشور اسلامی جایگاه مقدس و معنوی دارد، ازدواج پاک در چارچوب قوانین دارد، به جای سگ و گربه یا فرزندان بی شناسنامه؛ فرزندان حلال زاده با شناسنامه پدر دارد، زن در خانواده به جای نقش کارگری؛ نقش مقدس مادری دارد، پدر محبوب است، والدین تکریم و احترام می شوند؛ خانواده چارچوب و مرز دارد و در ارتباط با اجنبی و بیگانه حدود و مرزها تعریف و مشخص شده است. به خانواده ایرانی اسلامی حسادت ورزیده و با جنگ همه جانبه در صدد است خانواده را از بیخ و بن براندازد و بنیان خانواده را درهم شکند

نمائی از خانواده در غرب

وی گفت: خانواده در غرب مضمحل، مذبذب و متلاشی شده است به گوشه‌هایی از وضعیت خانوده در غرب به اختصار اشاره می‌شود

فمینیست ها وجنبش زنان، خانواده، ازدواج، همسرداری را سبب احساس حقارت دانسته، و معتقدند زنان باید خانواده را ترک گفته یا اصلاً به ازدواج تن ندهند(گاردنر، ۲۰۰۷). در سند ۱۲۱ صفحه‌ایِ کنفرانسِ جهانیِ زن، (۱۹۹۵) در پکن واژه‌های زن (Wife)  و شوهر(Husband) دیده نمی‌شود؛ کلماتی چون مادر(Mother) و خانواده (Family) جای خود را به پرستار(Care taker) و هم‌خانه (House Holder )، داده است(فرهمند و بختیاری، ۱۳۸۵).

تعدد نقش‌های زن

دکتر جلالی همچنین در خصوص نقش های زن گفت: حضور زنان در بازار کار، آنان را با مشکل تعدد نقش‌ها و تعارض نقش‌ها مواجه ساخته است. زن که از دیرباز نقش‌ها و وظایفی هم‌چون تدبیر منزل، تربیت فرزندان، همسرداری را به‌ عهده داشته ولی با ورود به بازارِ کار و تحمیل آن به وظایف گذشته، شخصیت چند نقشی پیدا نموده و عدم هماهنگی بین نقش‌ها و وظایف متعدد، موجب فشار مضاعف بر جسم و روان زنان گردیده که علاوه بر تضعیف کارکردها در حوزه خانواده با پیامدهای منفی جسمانی و روان‌شناختی از قبیل احساس گناه، افسردگی و اضطراب همراه شده است

محرومیت تربیتی

وی همچنین بیان داشت: مشکل دیگری که پژوهش و تحقیقات در مورد شغل زنان را متوجه خود ساخت، محرومیت فرزندان از مادر در ساعات طولانی روز بود که موجب اضطراب جدایی، اختلالات رشدی، افسردگی اتکایی، بی‌اشتهایی روانی،‌ تأخیر در تحول روانی ـ حرکتی و کاهش بهره هوشی ‌گردید(بختیاری، ۱۳۸۵).

اشتغال زنان  به سبک غربی

وی گفت: هیات مدیره حمایت از سیستم‌های شایستگی در آمریکا طی مطالعه‌ای، برآورد کرد که ۱۲۰۰۰ زنِ کارمندِ دولت، قربانیان تجاوز یا اقدام به تجاوز از طرف سرپرستان یا همکاران مَرد خود در طی یک دوره دو ساله بوده‌اند. شرکت رد بوک و گزارش تجاری هاروارد در سال ۱۹۸۱، تقریباً ۲۰۰۰ کارمندِ اجراییِ تجاری را، در زمینه‌ی مزاحمت جنسی بررسی کرد(سافارن، ۱۹۸۱)

وقتی مادران کار می‌کنند مهارت‌های رابطه آنها با فرزندان‌شان ضعیف‌تر می‌شود، زیرا آنها زمان کمتری برای پرورش این مهارت‌ها داشته‌اند، حتی اگر زمانی هم به منزل بازگردند، باز به‌دلیل خستگی ذهنی- جسمی، توانایی آن را پیدا نمی‌کنند (زاسلو، ۲۰۰۹)

در پژوهشی که در دانشگاه آزاد خلخال در مورد زنان‌شاغل صورت گرفته، بیانگر این است که ۷/۱۹ درصد از زنان شاغل، عنوان نمودند که با همسر خود تاکنون اختلاف داشته و از این درصد، ۴/۴۷ درصدِ آنان گفته‌اند، تاکنون به طلاق اندیشیده‌اند و ۳۱ درصد از افراد دارای اختلاف منجر به قهر بوده‌اند(یزدانی، ۱۳۸۴).

پژوهشی در مورد ۳۰۰ زن شاغل در اصفهان صورت گرفته است، نتایج بیانگر آن است که ۶۵ درصد زنان‌شاغل گفته‌اند که کودکان‌شان مبتلا به بیماری‌ شده‌اند که ناشی از اشتغال بوده است، ۴۷ درصد گفته‌اند که تاکنون به طلاق اندیشیده‌اند و ۳۱ درصد از زنان‌شاغل دارای اختلاف منجر به قهر گردیده‌اند، در پاسخ به سؤالی که آیا تاکنون براثر شغل، اختلافی بین شما و همسرتان پیش آمده است، که به جدایی فکر کنید، ۵۸ درصد، جواب بلی داده‌اند و ۵۰ درصد زنان‌شاغل گفته‌اند نیازهای مالی آنان توسط خودشان تأمین می‌گردد.

خشونت علیه زنان

دکتر جلالی اظهار داشت: از پایان ماه اکتبر که سی نفر از سربازان وظیفه زنِ گروهانِ صد و چهل و سوم توپ‌خانه ارتش آمریکا، سوگند نظامی خود را شکستند و علیه سوء استفاده‏های وحشیانه جنسی، روابط نامشروع، خشونت و تجاوزاتی که علیه آنان و دوستانِ مؤنث‌شان از سوی مربیان و مقامات ارشد صورت می‏گرفت، شکایت کردند؛ باشکوه‏ترین ارتش دنیا به میدانِ جنگی، نزول پیدا کرد که هیچ دستور‌العمل سنتی نظامی در مقام مواجهه با آن نیست

برای زنان فمینیست نظریه‌پرداز طرفدار ادغام نظامیان زن و مرد که از ارتش تک‌جنسی به‌عنوان یک آزمایشگاه بزرگ آزادی و برابری جنسی بهره‏ها می‏بردند و چه برای آقایانی که به آن سربازان زن خجالت زده به چشم گونه‏ای «حرمسرای ستاره‏دار» نگریسته بودند، اینک در اثر فریاد نُه هزار نفر زنی که در طول هفته با مراکز حمایتی جدیدالتأسیس تماس تلفنی می‏گیرند و تا به‌حال، تعداد این تماس‌ها به رقم بیش از چهل هزار مورد رسیده، آشکار شده است.

بیشتر از ۱۹۰۰۰۰ سرباز زنی که تاکنون در عراق و افغانستان در خطوط مقدم خدمت کرده‌اند، غالبا با تجاوز و آزار جنسی از سوی هم قطاران خودشان مواجه بوده‌اند، برأساس مطالعه‌ای که در سال ۱۹۹۵ انجام شد و در آرشیو پزشکی خانواده انتشار یافت، ۹۰ درصد از سربازان زن که در جریان جنگ ها شرکت کرده‌اند، مورد آزار و أذیت جنسی قرار گرفته‌اند، در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۴ از سربازان مدعی تمام جنگ‌ها از زمان ویتنام و پس از آن به عمل آمد و یافته‌های آن در ژورنال پزشکیِ نظامی منتشر شد، نشان داده شد که ۷۱ درصد از این زنان در طول خدمت خود، مورد تعدی یا تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند، بسیاری از زنانی که مورد آزار جنسی قرار گرفتند، از ترس اخراج یا مؤاخذه توسط مقام مافوق، مسائل را گزارش نکرده و چه بسیار مواردِ گزارش شده را هم، ارتش آمریکا پنهان می‌کند و این موارد، غیر از مواردی است که با رضایت صورت می‌گیرد و مشمول آمار تجاوز جنسی محسوب نمی‌شود(جمیل، ۲۰۰۹ )

مزاحمت جنسی

رئیس دفتر آیت‌الله مصباح با اشاره به مزاحمت های جنسی در آمریکا بیان داشت: هیات مدیره حمایت از سیستم‌های شایستگی در آمریکا طی مطالعه‌ای، برآورد کرد که ۱۲۰۰۰ زنِ کارمندِ دولت، قربانیان تجاوز یا اقدام به تجاوز از طرف سرپرستان یا همکاران مَرد خود در طی یک دوره دو ساله بوده‌اند. شرکت رِدبوک و گزارش تجاری هاروارد در سال ۱۹۸۱ تقریباً ۲۰۰۰ کارمند اجرایی تجاری را در زمینه‌ی مزاحمت جنسی بررسی کرد(سافارن، ۱۹۸۱). مزاحمت جنسی در محل کار چیزی بیشتر از مزاحمت است، معنای آن تفاوت بین پیشرفت شغلی یا عدم پیشرفت آن است، در مورد زنانِ طبقه‌ی پایین که از خانواده‌های خود نگهداری می‌کنند، اخراج شدن به‌دلیل تخطی از رابطه‌ی جنسی فاجعه است(همان).

در ایالات متحده آمریکا، در هر ۸ ثانیه با یک زن بدرفتاری می‏شود و در هر ۱۰ ثانیه، یک زن مورد تجاوز قرار می‏گیرد. طبق گزارش تهیه شده در ۱۹۹۲، که به وسیله کمیسیون قضایی سنای آمریکا تهیه شده است، قربانیان خشونت زناشویی، بسیار بیشتر از تصادفات رانندگی هستند

اکثر زنان حوادثی را با درجات مختلف مزاحمت جنسی تجربه کرده‌اند، که یکی از محققین آن را «تجاوز کوچک می‌نامد(اوفیر، ۱۹۸۲). برخی از مزاحمت‌های جنسی، مزاحمت جبرانی نام دارد، بدین‌معنی که اگر با من رابطه جنسی داشته باشید من شما را استخدام می‌کنم، یا اگر با من رابطه جنسی داشته باشید من وضعیت شغلی شما را ارتقا می‌دهم». بخشی از مزاحمت‌های جنسی در محیط‌های خصمانه صورت می‌پذیرد بدین‌معنی، در محیط‌های کاری که زنان حضور دارند، تصاویر مبتذل و مستهجن، نوشته‌های دیواری رکیک و شوخی‌های زشت و صریح روی دیوارها و تابلوها وجود دارد که موجب آزار و اذیت زنان می‌گردد( هاید، ۱۹۹۶ به ‌نقل از خمسه، ۱۳۸۴)

خشونت جنسی علیه دانشجویان

دکتر جلالی در خصوص خشونت جنسی علیه دانشجویان در غرب بیان داشت: تقریباً نیمی از زنان در سنین دانشگاهی مورد تجاوز قرار گرفته‌اند و اکثر تجاوز در قرار ملاقات‌ها صورت گرفته است. در مطالعه ملی ‌مری‌کاس بر روی زنان دانشگاهی، ۵۷ درصد تجاوزها در سرِ قرارِ ملاقات صورت گرفته بود(کاس و همکاران ۱۹۸۸، کاس و کوک ۱۹۹۴). تجاوز در قرارِ ملاقات، یکی از متداول‌ترین أشکال تجاوز به‌خصوص در محیط‌های دانشگاهی است

البته عوامل دیگری مانند نابرابری جنسیتی، هرزه‌نگاری (جاهای که بالاترین تیراژ مجله‌های هرزه‌نگاری را دارند بالاترین میزان تجاوز را نشان می‌دهند)(لاری بارون و موری استراوس ۱۹۸۹). آموزگار مرد یا استاد مرد، از قدرت خود بر دانشجوی زن به‌عنوان حربه استفاده می‌کند(دزیچ و وینر، ۱۹۸۳، به نقل از هاید، ۱۹۹۱). بررسی در مورد اساتید یک دانشگاه پژوهشی معتبر، نشان داد که ۲۶ درصد آن ها کاملاً تجربه‌ی جنسی یا رابطه‌ی جنسی را با یک دانشجو پذیرفته‌اند(فتیز جرالد و همکاران ۱۹۸۸). یافته‌ها نشان می‌دهد که تقریباً ۵۰ درصد دانشجویان زن به نوعی توسط اساتید، مورد مزاحمت قرار گرفته‌اند که دامنه‌ی این مزاحمت‌ها از توهین‌ها و اغواگری‌ها تا مزاحمت جنسی است(فتیز جرالد ۱۹۹۳). دختران دانشجو در برابر مزاحمت جنسی، کمتر قدرت اعتراض دارند چرا که سرنوشتِ نمرات آن‌ها در دست استاد است.

یافته‌ها نشان می‌دهد که تقریباً ۵۰ درصد دانشجویان زن به نوعی توسط اساتید، مورد مزاحمت قرار گرفته‌اند که دامنه‌ی این مزاحمت‌ها از توهین‌ها و اغواگری‌ها تا مزاحمت جنسی است(فتیز جرالد ۱۹۹۳). دختران دانشجو در برابر مزاحمت جنسی، کمتر قدرت اعتراض دارند چرا که سرنوشتِ نمرات آن‌ها در دست استاد است.

جنگ همه جانبه غرب علیه خانواده

وی گفت: دشمن در یک حمله گسترده، از تمام ابزارهای رسانه‌ای و غیر رسانه‌ای برای تهاجم همه جانبه به خانواده استفاده کرده است. در اینجا به اختصار به تهاجم به زن و خانواده اشاره می‌شود

جنگ همه جانبه غرب علیه خانواده

دکتر جلالی با اشاره برنامه های دشمن علیه خانواده گفت: تیرهای سهمگین دشمن به سوی خانواده عبارتند از:

  1. کاهش جمعیت
  2. اجرای سند ۲۰۳۰ در ۱۵ وزارتخانه و سازمان
  3. تصویب قانون همجنس بازی در بسیاری از کشورها
  4. طرح ازدواج سفید یعنی خارج از چارچوب و تعهدات خانوادگی
  5. کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان
  6. بی حجابی، بدحجابی و افزایش بی بند و باری
  7. کشاندن زن از خانه به کارخانه، کارگری و عملگی زنان
  8. افزایش سن ازدواج
  9. تحقیر خانواده و خانه داری
  10. ورود شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای افسارگسیخته مجازی برای آموزش خانواده به مدل غربی
  11. کاهش ارزش والدین  و سپردن آنان به خانه سالمندان

ویژگی‌های خانواده غربی

  1. خانواده در غرب ابزار محور است تا معنویت محور؛ بیشتر به ظواهر، لوازم و بیرون توجه دارند تا اصلاح درون. اهتمام به وسایل و ابزار بیشتر است تا توجه به دل‌ها و قلب‌ها، اجسام اصالت دارند نسبت به ارواح
  2. خانواده در غرب لذت محور است تا سعادت محور، در غرب دنبال لذت بیشترند، چه کنند که بیشتر لذت ببرند، در پی سعاددت و کمال به معنای حقیقی نیستند
  3. خانواده درغرب منفعت‌طلب است تا مصلحت‌طلب، دنبال منافع دنیوی است، در صدد صلاح و مصلحت نیست
  4. در خانواده غربی مسئولیت و وظائف خانوادگی بیشتر به موسسات بیرونی و انتفاعی واگذار می‌شود، مسئولیت‌پذیری در چنین خانواده‌هایی کم است. والدین را به خانه سالمندان می‌سپرند. بچه‌ها را به مهد کودک تحویل می‌دهند. نظافت و تنظیف خانه را به موسسات خدماتی سفارش می‌دهند، میهمانی‌ها را در رستوران‌ها و تالارها برگزار می‌کنند، بیشتر غذای‌شان را از بیرون تهیه می‌نمایند و ….
  5. در خانواده‌های غربی، اقدام‌های نیکوکارانه ضعیف و کمرنگ است، در این خانواده‌ها، خودخواهی، خودمحوری، بیشتر از دیگرخواهی است. به‌خاطر راحت‌طلبی تن به فرزند‌آوری نمی‌دهند، خانواده‌های کم‌جمعیت، یا تن به ازدواج نمی‌دهند. توجهی به همسایه‌ها، فقرا ندارند
  6. نظام خانواده در غرب افقی و خطی است، زن، مرد و فرزندان در یک خط مساوی قرار دارند، هرگز نظام خانواده در آنها عمودی نیست که مرد مدیر بیرون، زن مدیر درون و فرزندان به ترتیب …
  7. نظام خانواده غرب قانون محور است و با قانون غیر قابل انعطاف زندگی شکننده می‌شود. غرب زندگی را عاطفه‌محور نمی‌داند. خانواده در غرب بر مدار احساسات و عواطف نمی‌چرخد.
  8. در خانواده غربی، کارخانه مهم‌تر از خانه است، لذا به شغل زنان و مادران اهمیت زیادی قائلند. در دِوِران بین کار و زندگی، کار مهم‌تر و مقدم‌تر است.
  9. زنان در خانواده‌ غربی، تکیه‌گاه‌شان، همسرشان نیست، خود را مستقل و در عرض شوهر می‌دانند، دست‌شان باید در جیب خودشان باشد تا جیب شوهرشان، لذا زن غربی، به‌هیچ عنوان احساس وابستگی به همسر خود ندارد، همسر را رقیب خود می‌داند تا رفیق خود
  10. زن در فرهنگ غرب، محصور و محدود به خانه و خانواده نیست، می‌تواند در عین داشتن همسر و شوهر، با مردان دیگر هم ارتباطاتی داشته باشد و شوهر حق هیچ‌گونه اعتراضی ندارد.
  11. در فرهنگ غرب، فرزندان می‌توانند به‌جُرم دخالت پدر یا مادر در مسائل شخصی و فردی، به پلیس شکایت کنند
  12. خانواده در غرب، سرد، بی‌روح و یخچالی و پژمرده است و فاقد نشاط، شادابی و سرزندگی است
  13. در خانواده ‌غربی، تصمیم‌گیر انسان‌ها نیستند، بلکه ماشین برای آنها تصمیم می‌گیرد
  14. در خانواده ماشینی، جسم‌ها در کنار همند نه دل‌ها و قلب‌ها

توصیه‌های دین مبین اسلام برای استحکام خانواده

دکتر جلالی در باب توصیه های دین اسلام برای استحکام خانواده گفت: از نظر اسلام خانواده، نهادی قدسی و معنوی است، نظام خانواده در بین مسلمانان، نظامی مقدس و شریف است. به‌همین‌جهت، خانواده، در جایگاه مسجد شمرده شده است، فعالیت در آن به‌منزله جهاد فی سبیل‌الله است، فرزند‌آوری و فرزند‌پروری عبادت به‌شمار آمده است. در یک کلام پیامبر رحمت صلی الله علیه و آله وسلم، فرمود: ما بُنِیَ بِناءٌ فِی‌الْاِسْلامِ أحَبُّ إلَی‌الله عزّوجلّ مِنَ‌التَزْویجِ تشکیل خانواده در اسلام، محبوب ترین  نهاد نزد خداوند است وسائل‌الشیعه ج ۱۴ ص  ۳

به‌همین‌جهت اسلام برای استحکام خانواده راهکارهایی ارائه نموده است که به برخی از آنه اشاره می‌شود.

الف) خانواده اعتقادی

وی گفت: از نظر اسلام خانواده باید اعتقادی شکل بگیرد و با اعتقادات استمرار یابد. سفارش‌های دینی مبنی بر این‌که، ازدواج سنت پیامبر است، با تشکیل خانواده نصف دین کامل می شود، شیطان به ناله و ضجه می‌اُفتد. صبر مرد در خانواده پاداش ایوب پیامبر و صبر زن در خانواده پاداش حضرت زهرا را در پی دارد، گواه این است که محور تشکیل و اداره خانواده باید اعتقادات باشد

چه کنیم خانواده اعتقادی داشته باشیم

دکتر جلالی همچنین اظهار داشت: برای این‌که خانواده اعتقادی داشته باشیم، توجه به نکات زیل ضروری است.

  1. لقمه حلال
  2. اُنس با قرآن، تلاوت روزانه چند آیه از قرآن، خصوصا با تفکر و تأمل و در حضور فرزندان، که نورانیت خانه، کثرت مال و روزی، لذت از زندگی، نزول فرشتگان و فرار شیاطین را به‌دنبال دارد.
  3. یادآوری و شکر نعمت‌های خداوند در جمع خانوادگی، که افزونی نعمت را به‌دنبال دارد
  4. فضا سازی دینی در خانه، افراد در فضای مذهبی، دینی عمل می‌کنند و رفتارهای دیندارانه از آنها صادر می‌شود. نوشتن دعاها ورودی و خروجی در خانه، محراب نماز و مصلی داشتن در خانه، نصب تابلوهای در و دیوار خانه، نصب پرچم ها و نمادهای دینی در منزل، بکار بردن ادبیات دینی و مذهبی در خانه، رفت و آمد با افراد و خانواده‌های سالم و مومن، دوستان خوب، انتخاب مکان‌های تفریحی و زیارتی برای مسافرت، فیلم، کتب دینی، مواجهه عبرت آموز، مانند: ملاقات بیماران، سر زدن به خانه سالمندان، زیارت اهل قبور، مراکز کودکان استثنایی،
  5. عضویت در هیأت‌ها و تشکل‌های مذهبی
  6. برگزاری جلسات مذهبی و دینی در جمع خانواده به‌صورت هفتگی یا ماهیانه

ب) خانواده رفتاری

وی گفت: برای این که تربیت در خانواده رفتاری باشد، باید از حرف زدن زیاد کاست و بر عمل افزود. پیامبر رحمت صلی الله علیه و آله وسلم، می فرماید: کونوا دعاه الناس بغیر ألسنتکم، کلامی و زبانی دعوت کننده مردم نباشید، مردم را با عمل به صلاح و سداد دعوت کنید.

راهکارهای تقویت خانواده رفتاری عبارتند از:

  1. رفتارها باید در معرض و دید و حضور، تربیت پذیر قرار گیرد
  2. رفتار باید قابل مشاهده باشد
  3. سعی شود شود باورها و ارزش های پسندیده به رفتار تبدیل شود
  4. باید رفتار سبب جلب توجه، تربیت پذیر شود
  5. باید ارائه دهنده رفتار، حالت الگویی و اُسوه‌ای داشته باشد
  6. الگو باید تمرین کند، توصیه های گفتاری را، بصورت رفتار ارائه دهد
  7. مربی باید از زبان بدنی، چهره، حرکات چشم و أبرو نهایت استفاده را داشته باشد

ج) خانواده ارتباطی

وی همچنین گفت: باید اعضای خانواده با هم ارتباط کلامی و قلبی داشته باشند، متاسفانه امروز ارتباطات ما با ابزارهایی نظیر تلفن، تلویزیون، کامپیوتر، تبلت و سایر وسایل منزل، بیشتر از ارتباط با اعضای درون خانه شده است. چه کنیم خانواده ارتباطی داشته باشیم:

  1. تفریحات خانوادگی بیرون از منزل هفته‌ای یکمرتبه
  2. هفته‌ای یکمرتبه شام را بیرون از منزل بخورند
  3. مشورت کردن با اعضای خانواده
  4. بازی‌ها و مسابقات دسته‌جمعی و خانوادگی (اسم و فامیلی)
  5. واگذاری مسئولیت و گرفتن بازخورد
  6. ارزیابی عملکرد هفتگی یا ماهیانه هر یک از اعضا
  7. ورزش خانوادگی در منزل یا بیرون از منزل
  8. گزارش مطالعه، اخبار، کارهای خیریه، هیأت  و …..

د) خانواده ایجابی

وی بیان داشت: خانواده ایجابی خانواده‌ای است که در آن؛ از حرف و گفتار کمتر استفاده شود و در صورت ضرورت و نیاز از پاسخ‌های منفی نظیر: نه، منفی، نکن، نخور، نبین، نزن، نشین استفاده ننموده و آنها را وقتی به کار ببرد که جایگزین و جانشین مثبت برای آن بیابد. گاهی اوقات منظور از ایجابی، تغییر موضوع و جابجایی مسأله است، چنان که بعضی اوقات، تغییر در عادات گفتاری و استفاده از جملات خوشایند و زیبا به جای کلمات و جملات ناخوشایند است. حتما از بدبینی و سوء ظن پرهیز نموده و گفتار یا رفتار مخاطب را حمل به صحت و درستی نمائید. در صورتی که دلیلی برای صحت آن پیدا نمی کنید، برای آن عذر یا وجهی بسازید، دلیلی بتراشید.

برای این‌که خانواده ایجابی داشته باشیم، باید تمرین کنیم و به نکات زیل توجه داشته باشیم.

  1. تغییر در عادات گفتاری: جملات منفی، کم انرژی، یاس‌آور، بی‌نشاط، غم‌آور، دلسردکننده، را تبدیل به جملات بانشاط و سرزنده نمایید
  2. تغییر موضوع یا تغییر مسأله به‌گونه‌ای که مخاطب متوجه نشود. وقتی بچه به خراب کردن وسیله‌ای مشغول است، گفته شود مثلا (دفترت را بیار یک نقاشی برات بکشم،) یا می‌خواهید فرزندتان فیلم امشب تلویزیون را نبینند، می‌گویید بچه‌ها آماده شوید بریم، پارک، بستنی بخوریم
  3. قبل از استفاده از روش سلبی، موضوع ایجابی را مشخص و شفاف نمائید، وقتی قرآن معامله ربوی را نهی می‌کند، ده‌ها معامله، اجاره، معاطاه، مزارعه، مساقاه، جعاله، نقد و نسیه …. را مجاز دانسته و اعلام می‌کند. وقتی گوشت خوک را حرام می‌کند، گوشت انواع پرندگان، گاو، گوسفند، شتر و ….. حلال می‌شود
  4. جملات ایجابی با آرامش، خونسردی و بدون عصبانیت و پرخاشگری باشد
  5. جملات ایجابی بدون مؤاخذه و محاکمه همراه باشد
  6. جملات ایجابی باید دلسوزانه و سرشار از محبت باشد برخورد اما حسن مجتبی‌علیه السلام با مردی که به او فحش و اهانت می‌کرد

به نمونه‌هایی از جملات سلبی و ایجابی در جدول ذیل اشاره می‌شود

نگوئیم؛ سلبی بگوئیم؛ ایجابی
بر چشم بد لعنت برچشم خوب رحمت
خدا لعنت کند هر کس آشغال را اینجا بریزد خدا رحمت کند هر کس آشغال را آنجا بریزد
بد نیستم خوب هستم
زشت است قشنگ نیست
داد نزن آرام باش
دشوار است آسان نیست
مشکل دارم سرم شلوغ است
شکست خورده با تجربه شده
دروغ نگو راست می‌گی، راستی
خدا بد نده خدا سلامتی بده
متنفرم دوست ندارم
به درد من نمی خورد مناسب من نیست
غم آخرتان باشد شماها را در شادی ببینم، خدا صبرتان دهد
انشالله پا هم پیر شوید به امید هفتادمین سالگرد ازدواجتان
گرفتارم در فرصت مناسب در خدمت شما خواهم بود

انتهای پیام/

لینک کوتاه

برچسب ها