• تاریخ انتشار : سه شنبه 16 مهر 1398 - 13:41
  • کد خبر : 29968
  • چاپ خبر

سازمان تبلیغات خانوادگی

سازمان تبلیغات خانوادگی گفتگو با حجت الاسلام ایزدی موسس و مدیر حوزه علمیه ولیعصر کرمانیها بنّایِ منبری سال ۱۳۰۸ در روستای یزدان آباد از توابع زرند کرمان به دنیا آمدم. پدرم کشاورز بود. من هم کمک کار خانواده بودم تا این که در ۱۹ سالگی مادرم من را به مکتب فرستاد. خواندن،نوشتن و روان خوانی

سازمان تبلیغات خانوادگی

گفتگو با حجت الاسلام ایزدی موسس و مدیر حوزه علمیه ولیعصر کرمانیها

بنّایِ منبری

سال ۱۳۰۸ در روستای یزدان آباد از توابع زرند کرمان به دنیا آمدم. پدرم کشاورز بود. من هم کمک کار خانواده بودم تا این که در ۱۹ سالگی مادرم من را به مکتب فرستاد. خواندن،نوشتن و روان خوانی قرآن را یادگرفتم. در یزدان آباد کارم بنایی بود و به دلیل علاقه ای که به مسائل دینی داشتم رساله مرحوم آیت ا… بروجردی که آن وقت مرجع بود؛ را گرفتم. کم کم مسائل رساله را یاد گرفتم و گاهی برای مردم احکام شرعی می گفتم.

منبر رفتن من از همین جا شروع شد. برای فهم بهتر آیات و روایات، مقدمات عربی را پیش آقای شاهرخی که از بزرگان شهرستان زرند بود فراگرفتم. مدتی هم در مدرسه علمیه کرمان به نام مدرسه معصومیه تحصیل کردم. در سال ۱۳۴۳ به اتفاق تعدادی از دوستان به زیارت خانه خدا مشرف شدیم و بعد جهت زیارت نواحی مقدسه عراق رفتیم. ایام محرم بود. در کربلا محضر آیت ا.. سید عبدا…شیرازی رسیدیم. در مجلس ایشان به اصرار دوستان و فرمایش آیت الله، منبری رفتم و بعد از منبر به دست ایشان معمم شدم.

اقامت در مشهد

اواخر دهه ۴۰ بود که برای ادامه تحصیل علوم دینی از کرمان به مشهد آمدم. اول تصمیم داشتم فقط برای تحصیل، موقتا در مشهد بمانم اما توفیق الهی نصیبم شد و با شروع تحصیل در مدرسه آیت ا… میلانی در مشهد ماندگار شدم. آن زمان که مصادف با نهضت امام خمینی (ره)  بود آیت ا… خامنه ای در مدرسه میرزا جعفر تفسیر می گفت. که ما درسش را میرفتیم. البته این تفسیر زیاد ادامه نداشت و جلویش را گرفتند. «آقا » یک مبارز خستگی ناپذیر بود؛ در مسجد کرامت نماز می خواند و نشسته صحبت میک‏رد. ایشان از شخصیت های اساسی انقلاب در مشهد بودند. موضوع بیشتر سخنرانی هایشان تفسیر آیات جهاد بود. تفسیر آیه «إنَِّا للّا شْتَرَی مِنَا لمُْؤْمِنِینَ أنَفُسَهُمْ وَأمَْوَالهَُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّهَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللّ فَیَقْتُلُونَ وَیُقْتَلُونَ » هنوز یادم هست. همچنین چند جلسه در درس مغنی شهید هاشمی نژاد شرکت کردم. گاهی اوقات هم در مسجد جوادالائمه واقع در فلکه شیرمحمد(میدان عسکریه)  منبر می رفتم و از ستمکاری رژیم پهلوی و حقانیت نهضت امام برای مردم سخنرانی میکردم.

تاسیس مدرسه کرمانی ها

بعد از دو سه سال اقامت در مشهد با تعدادی از طلبه های همشهری برای تبلیغ به کرمان رفتیم و حدودا ۱۰ نفر را از کرمان برای درس طلبگی به مشهد آوردیم.

در همین ایام یکی از دوستان پیشنهاد داد که منزلی اجاره کنیم و یک حوزه علمیه کوچک راه اندازی کنیم. این شد که در میان چهاردهم همین طلاب منزل یکی از اقوام را برای درس و بحث طلبگی اجاره کردیم و همه با هم رفتیم آن جا. ماهی پنج- شش تومان اجاره میدادیم. این منزل معروف شد به مدرسه کرمانی ها. چند سالی این طرف و آن طرف بودیم تا این که در سال ۶۵ زمین همین مدرسه را خریدیم و با بنایی و کارگری طلبه ها و خودم حوزه علمیه ولیعصرکرمانی ها تاسیس شد.

داعش نسخه جدید طالبان

داعش نسخه جدید همان هایی است که  طالبان را ایجاد و به جان مسلمانان انداختند. نقشه آمریکا و اسرائیل در بلندمدت محو اسلام است و با ایجاد و حمایت از این گروه ها سعی در نمایش چهره ای دروغین ازاسلام به جهانیان دارند.

همه این هزینه ها و برنامه ها برای این است که جلوی بیداری اسلامی به وجود آمده را بگیرند. چند سال قبل، جهت دیدار علمای اصفهان و مدارس علمیه به اصفهان رفتیم. در مؤسسه تحقیقاتی امیرالمؤمنین از سالنی بازدید کردیم که قرآن به ده زبان زنده دنیا چاپ می شد. در این موسسه خدمت آیت ا… مظاهری رسیدیم. ایشان گفتند بیشترین فروش قرآن در کشورهای غربی را در آمر کیا و انگلیس داریم. معنای این چیست؟ آیا جز توجه روزافزون مردم دنیا به معارف اسلام است. اگر معارف ناب اسلام و قرآن به جهانیان عرضه بشود کدام انسان آزاده ای به این معارف بلند و عمیق بی توجه خواهد بود.

عاقل به زمانه خودش عارف است

بایستی مواظب برداشت های غلط و کج از متن آیات و روایات باشیم. بعضی فکر میکنند در زمان غیبت امام زمان (عج)  نباید هیچ کاری بکنیم و دست روی دست بگذاریم تا خود آقا تشریف بیاورند و همه چیز را درست کنند! این اشتباه محض است. ائمه ما همیشه نسبت به مسائل سیاسی موضع داشته اند و در متن مسائل سیاسی حضور داشته اند. این بزرگواران هیچ وقت توصیه به گوشه گیری و انزوا نکرده اند. در زیارت جامعه کبیره امامان معصوم «ساستِ ا عباد » معرفی شده اند یعنی سیاستمداران جامعه. هر کس وظیفه دارد در جهت صلاح جامعه و حکومت اسلامی تلاش بکند. مگر «لَتَتَّخِذُوا  عَدُوِّی وَعَدُوَّکُمْ أَوْلِیَاء » یا «لنَ یجَْعلََ ا للِکْاَفرِیِنَ علَیَ المْؤُمْنِیِنَ سَبیِلا »ً و امثال این آیات که در قرآن کم نداریم، فقط مربوط به دوره حضور امام است!؟ امام صادق می فرمایند عاقل کسی است که عارف به زمان خودش باشد. دوست شناس و دشمن شناس باشد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه

برچسب ها