• تاریخ انتشار : یکشنبه 24 آذر 1398 - 13:16
  • کد خبر : 29997
  • چاپ خبر

جامعه ایمن زرند پیشرو در کشور

جامعه ایمن زرند پیشرو در کشور دو طرح بزرگ با محوریت طرح های سلامت محور در کشور در حال انجام است که یکی از آنها طرح جامعه ایمن است که از سال ۱۳۸۳ در زرند کار خود را آغاز کرده است و تاکنون به صورت فعال درحال فعالیت است، ۴۰ اداره عضو این کمیته هستند

جامعه ایمن زرند پیشرو در کشور

دو طرح بزرگ با محوریت طرح های سلامت محور در کشور در حال انجام است که یکی از آنها طرح جامعه ایمن است که از سال ۱۳۸۳ در زرند کار خود را آغاز کرده است و تاکنون به صورت فعال درحال فعالیت است، ۴۰ اداره عضو این کمیته هستند و فعالیت های این کمیته با محوریت جامعه ایمن با هدف افزایش ایمنی و کاهش انواع حوادث و سوانح در حال انجام می باشد.

زرند در سال ۱۳۹۶به عنوان اولین شهرستان در کشور به جامعه ایمن پیوست. جامعه ایمن زرند پیشرو و فعال در کشور می باشد و گام های موثری در جهت افزایش ایمنی و کاهش حوادث و سوانح برداشته است که زبانزد مسئولین کشوری می باشد.

در همین خصوص خبرنگار زرند نیوز با مهندس ماشاالله عربپور رئیس مرکز بهداشت شهرستان و دبیر انجمن جامعه ایمن به گفت و گو نشست وی پیرامون همین بحث گفت: برای داشتن جامعه ای ایمن هم توجه مسئولین و هم توجه مردم نیاز است و یکی دیگر از اهداف جامعه ایمن در کنار افزایش ایمنی و کاهش خسارت های ناشی از حوادث و سوانح ، نگاه آینده نگر و تغییر دانش ایمنی در مردم است.

عربپور یادآور شد: جامعه ایمن شامل ۷ شاخص و ۱۴ برنامه می باشد که همه با محوریت ایمنی و پیشگیری از حوادث برنامه ریزی شده اند.

وی با بیان اینکه اولین برنامه ای که در جامعه ایمن به آن توجه می شود، ایمنی ترافیک است تاکید کرد: با توجه به افزایش آمار حوادث و سوانح رانندگی برای داشتن جامعه ایمن نیازمند توجه و حمایت مسئولین و مردم هستیم.

دبیر جامعه ایمن شهرستان زرند در ادامه افزود: از ۵۷۰ آمار فوتی که اعلام شده است ۳۷ مورد مربوط به حوادث ترافیکی می باشد که ۲۲ مورد از آن در محدوده ی شهرستان بوده است که این آمار نشان میدهد عملکرد جامعه ایمن در جهت کاهش تلفات ناشی از سوانح و حوادث موفقیت آمیز بوده است.

عربپور با تاکید بر اینکه اقدامات خوبی برای کاهش حوادث و سوانح رانندگی به همت مسئولین شهرستان انجام شده است آنها را برشمرد: از جمله افتتاح و بهره برداری از باند دوم پل مطهر آباد، اصلاح کمربند غربی شهر زرند ، گردنه ده علیرضا، عملیات اجرایی پل پارسیان و … اما علی رغم این اقدامات هنوز مناطق حادثه خیز زیادی در شهرستان وجود دارد که برخی مسئولین ملاحظه کارانه اقدام میکنند که در برخی موارد به دلیل کمبود اعتبارات می باشد.

وی اظهار داشت: از جمله مناطق حادثه خیز در شهرستان میتوان به جاده زرند به ده چنار ، زرند به سیریز، جاده دانشگاه آزاد به زرند نو اشاره کرد. که لازم است از سوی مسئولین توجه ویژه ای به آن شود در مواردی نیز با توجه به کمبود اعتبارات مسئولین نتوانسته اند اقداماتی انجام دهند که جا دارد مردم و شهروندان عزیز با رعایت قوانین و مقررات و نکات ایمنی از بروز حادثه در این مناطق تا حد زیادی پیشگیری کنند.

وی با توجه به اهمیت ایمنی و کاهش حوادث در جامعه، تاکید کرد: کارها و اقدامات باید از سمت ادارات و مسئولین ابتدا اولویت بندی و سپس انجام گیرند تا تاثیرگذار باشند.

عربپور خاطر نشان کرد: علاوه بر مسئولین مردم نیز باید برای داشتن جامعه ایمن کوشا باشند و با رعایت برخی نکات از جمله عدم استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی ،عبور از چراغ قرمز، عدم استفاده از سو بالای چراغ های خودرو شبها در شهر ، استفاده از کمربند ایمنی، استفاده از کلاه ایمنی، توجه به سرغت و سبقت ، از توقف در جلوی مدارس و دوبله پارک کردن به شدت خودداری کنند.

دبیر جامعه ایمن شهرستان زرند گفت: حوادث رانندگی از جمله عواملی هستند که می توان با رعایت قوانین و مقررات تاحد زیادی از بروز آنها پیشگیری کرد. بر اساس مصوبه جامعه ایمن بزودی سامانه پیامکی برای دوربین های مدار بسته فعال میشود و به محض اینکه رانندگان تخلفی را مرتکب شوند جریمه برای آنها ارسال می شود.

وی در ادامه یادآور شد: از جمله دیگر اقدامات کمیته جامعه ایمن افزایش ایمنی و کاهش تلفات ناشی از مسومیت گاز co است لذا شهروندان عزیز با توجه به نزدیکی فصل سرما همه نکات ایمنی از جمله چک کردن دودکش ها، استفاده از کلاهک H، چک کردن خروجی گاز  را درنظر داشته باشند زیرا سال گذشته ۳ مورد کشته در شهر زرند در اثر مسمومیت گاز co بوده است.

دبیر جامعه ایمن شهرستان زرند در پایان تاکید کرد: برای افزایش ایمنی در شهرستان زرند نیاز به رعایت قوانین و مقررات و فرهنگ سازی از سوی مردم و همدلی مسئولین در تقسیم بندی و اولویت بندی مشکلات و مسائل و رفع آنها لازم و ضروری است.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه

برچسب ها