• تاریخ انتشار : شنبه 20 مهر 1398 - 10:29
  • کد خبر : 30028
  • چاپ خبر

پلاک گذاری ۳۰۰ اصله درخت در طرح شجره طیبه زکات در سال جاری

پلاک گذاری ۳۰۰ اصله درخت در طرح شجره طیبه زکات در سال جاری یکی از نیازهای مشروع دینی و اجتماعی بهره مندی از حداقل امکانات زندگی و زدودن فقر از چهره جامعه است. اسلام با طرح زکات به عنوان یک واجب الهی به این خواست پاسخ داده است به همین دلیل یکی از نخستین اقدامات

پلاک گذاری ۳۰۰ اصله درخت در طرح شجره طیبه زکات در سال جاری

یکی از نیازهای مشروع دینی و اجتماعی بهره مندی از حداقل امکانات زندگی و زدودن فقر از چهره جامعه است. اسلام با طرح زکات به عنوان یک واجب الهی به این خواست پاسخ داده است به همین دلیل یکی از نخستین اقدامات پیامبر اکرم (ص) تشکیل بیت المال در مدینه بود و یکی از منابع آن را زکات تشکیل میداد. در بخش کشاورزی پرداخت زکات واجب و مستحب وجود دارد و آن هنگام برداشت محصولات کشاورزی است از آنجا که خداوند شریک عمده و اصلی در کشاورزی است سهمی از این محصولات را بعنوان حق محرومان و مستمندان تعیین فرموده که در آیه ۴۱سوره انعام به آن اشاره دارد.

حجت الاسلام سلطانی رئیس اداره اجرایی زکات زرند در گفت و گو با خبرنگار زرند نیوز گفت: هم اکنون شورای زکات شهرستان به ریاست امام جمعه محترم جناب حجه الاسلام ابراهیمی در شهرستان در حال فعالیت و برنامه ریزی جهت احیا این فریضه واجب الهی است. در این شورا فرماندار بعنوان قائم مقام، کمیته امداد امام خمینی (ره) بعنوان دبیر، روسای ادارات جهاد کشاورزی، سازمان تبلیغات، اداره دارایی، اداره بهزیستی، نماینده صدا و سیما و چند تن از معتمدین بعنوان اعضای شورای زکات حضور دارند.

وی در ادامه افزود: در روستاهای زرند اقدام به تشکیل شورای زکات روستا با حضور دهیاران و روحانیت معزز، فرماندهان بسیج، نماینده دامداران، کشاورزان و زنان فعال شده است تا در امر احیا و جمع آوری آوری زکات و هزینه کرد آن راسا اقدام نمایند.

سلطانی هدف از تشکیل شورای زکات را احیا این فریضه و واجب الهی دانست و بیان کرد: با توجه به گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی نسبت به این امر کوتاهی شده در حالیکه در قرآن بیش از چهل مرتبه پیرامون زکات و پرداخت آن به مومنین تذکر داده شده و پرداخت زکات را بعد از برپایی نماز واجب دانسته است.

رئیس اداره اجرایی زکات زرند اظهار داشت: دبیر خانه مرکزی زکات در کمیته امداد امام خمینی (ره) مستقر و مسئول اجرایی اداره زکات شهرستان نیز در همین مکان مستقر می باشد و برنامه ها و راهکارهای اجرایی احیا زکات را پیگیری می نماید.

وی در خصوص جزئیات زکات های دریافتی تصریح کرد: طی چند سال گذشته در طرح جمع آوری زکات در سطح شهرستان زرند طرحهای زیادی در جهت فقر زدایی و عمران و آبادی روستاها اجرا شده از قبیل تهیه جهیزیه برای نیازمندان،معیشت، درمان، ساخت و تکمیل مساجد، تکایا، کتابخانه، مراکز قرآنی و بهسازی مدارس می باشد.

سلطانی ادامه داد: با توجه به تک محصولی بودن شهرستان که اغلب محصول پسته می باشد لذا مردم متدین زرند در بحث پرداخت زکات استقبال بسیار خوبی کرده اند. هرسال چندین تن زکات پسته را به ستاد زکات پرداخت میکنند که همانطور گفته شد در همان روستای خودشان صرف امور نیازمندان می شود.

وی در راستای اجرای طرح شجره طیبه زکات بیان کرد: تعداد ۱۰۰ اصله درخت پسته در بهاء آباد زرند طی هفته گذشته پلاک گذاری شده و تاکنون ۸۷۰۰ اصله درخت در سطح شهرستان زرند برای زکات پلاک شده است. در سال جاری مردم زرند ۳۰۰ اصله درخت در طرح شجره طیبه و ۳۰۰۰ متر زمین در طرح ارض طیب به ستاد زکات واگذار کردند.

رئیس اداره اجرایی زکات زرند گفت: پیش بینی می شود با توجه به استقبال مردم از زکات با افزایش ۵۰ درصدی پرداخت زکات روبرو شویم. کلیه زکوات جمع آوری شده بنا به فتوای مقام معظم رهبری در همان محل برای فقرا و نیازمندان و طرحهای عام المنفعه هزینه میگردد.

وی خاطر نشان کرد: فریضه زکات ظرفیت بسیار خوبی در اختیار مسئولان در جهت اقتصاد مقاومتی و رونق تولید ملی می گذارد که توجه همه مسئولان شهرستان را می طلبد.

سلطانی در پایان افزود: اینکه ایام اربعین سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله هست در زیارت آن امام میخوانیم اشهد انک قد اقمت الصلوه واتیت الزکات..هیچ فکر کرده ایم که منظور از این جمله چیست؟ باید بدانیم لکل شی زکات. برای هر چیزی زکات هست بنابراین اگر میگوییم آتیت الزکات یعنی حسبن جان زکات مالت را داده ای؟ زکات علمت را دادی، زکات زبانت، عمرت، آبرویت، جسمت، بچه هایت را داده ای، علی اکبرت را دادی، علی اصغرت را دادی، سر دادی، انگشتر دادی، من شهادت میدم که تو زکات بی نظیر دادی و هیچ کس چنین زکاتی نداده، شما ای مسلمان پیرو امام حسین (ع) آیا شما آتیت الزکات هستید؟

انتهای پیام/

لینک کوتاه

برچسب ها