• تاریخ انتشار : سه شنبه 5 آذر 1398 - 9:47
  • کد خبر : 30580
  • چاپ خبر

۵ آذر سالروز تشکیل بسیج مستضعفین به فرمان امام خمینی (ره) و روز بسیج

۵ آذر سالروز تشکیل بسیج مستضعفین به فرمان امام خمینی (ره) و روز بسیج به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی و قطع دست استکبار جهانی و منافع آنها در ایران، توطئه‌ها و فتنه‌های شیاطین علیه ایران روز به روز گسترش یافت. در چنین شرایطی امام خمینی در پنجم آذر ۱۳۵۸، فرمان تشکیل بسیج را صادر کردند

۵ آذر سالروز تشکیل بسیج مستضعفین به فرمان امام خمینی (ره) و روز بسیج

به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی و قطع دست استکبار جهانی و منافع آنها در ایران، توطئه‌ها و فتنه‌های شیاطین علیه ایران روز به روز گسترش یافت. در چنین شرایطی امام خمینی در پنجم آذر ۱۳۵۸، فرمان تشکیل بسیج را صادر کردند و فرمودند: مملکتی که ۲۰ میلیون جوان دارد، باید بیست میلیون ارتش داشته باشد.

بسیج در تاریخ انقلاب اسلامی نه به عنوان یک نهاد نظامی صرف، بلکه به عنوان یک مکتب فرهنگی و ارزشی و کلمه طیبه‌ای که در بین همه اقشار ملت ایران ریشه دوانیده است، مطرح می‌شود. مقام معظم رهبری در مورد بسیج فرموده‌اند: «… اگر بخواهیم بسیج را در یک تعریف کوتاه معرفی کنیم باید بگوییم: بسیج عبارت است از مجموعه‌ای که در آن پاکترین انسان‌ها، فداکارترین و آماده به کارترین جوانان کشور، در راه اهداف عالی این ملت و برای کمال رساندن و به خوشبختی رساندن این کشور جمع شده‌اند … بسیج عبارت است از تشکیلاتی که در آن افراد متفرق و تنها، به یک مجموعه عظیم و منسجم، به یک مجموعه آگاه، متعهد، بصیر و بینا به مسائل کشور و به نیاز ملت، تبدیل می‌شوند. مجموعه‌ای که دشمن را بیمناک و دوستان را امیدوار و خاطر جمع می‌کند؛ در حقیقت همه انسان‌های مؤمن، آگاه، بصیر، عاشق ، متعهد و علاقه‌مند و آگاه به کار، در هر میدانی از میدان‌ها هستند که برای ملت مفید است، جزء بسیج‌اند؛ لذا بسیج یک نام مقدس است. »

 در طی چهار دهه از عمر بسیج، کارکرد های این نهاد به اینگونه است؛

ازسال ۱۳۵۸ نا سال ۱۳۶۰ دوران شکل گیری بسیج و ایجاد آمادگی درمردم و زمینه سازی برای مقابله با خطرات احتمالی

از سال ۱۳۶۱ تا نیمه ۱۳۶۷ دوران مقابله با خطر بالفعل و دفاع نظامی ازنظام وانقلاب اسلامی (دوران دفاع مقدس)

 (از سال ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۰ دوران موقتی و شروع حرکت بالنده و فعالیت مناسب، که لازم شد در دوره جدید حرکت و تحولی نو پیدا شود.

(از سال ۱۳۷۱ تا بحال (ادامه دارد) حضور بسیج در عرصه سازندگی، اجتماعی و فرهنگی که با تدابیر روشنگر و راه گشای مقام معظم رهبری آغاز شده و همچنان درعرصه های گوناگون بصورت فعال و بالنده به پیش می رود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه

برچسب ها