• تاریخ انتشار : دوشنبه 26 مرداد 1394 - 16:45
  • کد خبر : 3872
  • چاپ خبر

زخم یادگاری بر تن آثار باستانی کوهبنان!

زرند نیوز / متأسفانه هنگامی که برای بازدید آثار باستانی و بناهای تاریخی کوهبنان می رویم مشاهده می کنیم که عده ای اقدام به نوشتن یادگاری در فضاهای تاریخی نموده اند. پدیده نوشتن یادگاری روی آثار تاریخی، عموماً توسط افرادی صورت می گیرد که اطلاع کافی از اهمیت حفظ آثار باستانی ندارند. . نوشتن یادگاری

122زرند نیوز / متأسفانه هنگامی که برای بازدید آثار باستانی و بناهای تاریخی کوهبنان می رویم مشاهده می کنیم که عده ای اقدام به نوشتن یادگاری در فضاهای تاریخی نموده اند. پدیده نوشتن یادگاری روی آثار تاریخی، عموماً توسط افرادی صورت می گیرد که اطلاع کافی از اهمیت حفظ آثار باستانی ندارند.

.
نوشتن یادگاری روی آثار تاریخی در چارچوپ مفهوم «وندالیسم» صورت می گیرد و «وندالیسم» به معنای تخریب کنترل نشده اموال عمومی است و نوعی ناهنجاری اجتماعی محسوب می شود و بدون شک نوشتن یادگاری روی آثار باستانی و بناهای تاریخی، یکی از مصادیق وندالیسم به شمار می رود و تاسف علاقه مندان به میراث فرهنگی را به دنبال دارد.

.
به نظر اینجانب پیشگیری از وقوع چنین اقداماتی موثرتر از برخورد با تخریب کنندگان آثار تاریخی است، چون ممکن است آسیب وارد شده به یک اثر تاریخی غیرقابل جبران باشد و لذا اقدامات مناسب برای پیشگیری از بروز رفتارهای مخرب باید در اولویت قرار بگیرد و مردم باید بپذیرند که فضاهای تاریخی جای یادگاری نوشتن نیست.

.
همچنین مسئولان میراث فرهنگی می توانند برای جلوگیری از تخریب آثار باستانی که با نوشتن یادگاری توسط عده ای ناآگاه صورت می گیرد تابلوهایی بزرگ در کنار بناهای تاریخی و آثار باستانی کوهبنان نصب کنند تا افراد یادگاری ها و نظرات خود را روی آن ها بنویسند و بدون شک این تابلوها گنجینه ای از نظرات مختلف خواهند بود و با مطالعه مطالب نوشته شده بر روی تابلوها می توان از نقطه نظرات افراد بهره مند شد.

.

محمود جعفری

انتهای پیام /

لینک کوتاه

برچسب ها

ناموجود