• تاریخ انتشار : یکشنبه 13 اردیبهشت 1394 - 11:48
  • کد خبر : 1774
  • چاپ خبر

کمک بلا عوض دولت و تسهیلات بانکی برای اجرای طرح های آبیاری نوین

با اعتبار بالغ بر ۸ میلیارد ریال دو طرح ابیاری در شهرستان زرند افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت در مراسم افتتاح این طرحها که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ، دکتر امیری نماینده مردم شهرستان زرند ، خنجری فرماندار و جمعی از کارشناسان جهاد کشاورزی حضور داشتند .علی زارعی مدیر جهاد کشاورزی زرند

با اعتبار بالغ بر ۸ میلیارد ریال دو طرح ابیاری در شهرستان زرند افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت
در مراسم افتتاح این طرحها که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ، دکتر امیری نماینده مردم شهرستان زرند ، خنجری فرماندار و جمعی از کارشناسان جهاد کشاورزی حضور داشتند .علی زارعی مدیر جهاد کشاورزی زرند گفت این طرحها در مزرعه ارجمند و محمد اباد گلشن جمعا در سطع ۱۰۰ هکتار در قالب دوباب استخر ذخیره اب ۳هزار ۵۰۰ متر مکعبی و اجرای یک ونیم کیلومتر خط انتقال برق با هرینه ه میلیارد ۷۰۰ میلیون ریال کمک بلا عوض دولت و تسهیلات بانکی به مدت ۲ ماه اجرا شده است .
وی افزایش راندمان ابیاری تا ۹۰ درصد ،سهولت در کود دهی و کاهش هزینه کارگری و افزایش کمی و کیفی محصول را از مهمترین مزایای اجرای این طرحها عنوان کرد .
وی یاد اور شد در حال حاضر ۵۵۰ هکتار ابیاری تحت فشار در این شهرستان با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست .
مهندس سعیدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به خشکسالی های پی در پی اجرای طرحهای نوین ابیاری را بسیار با اهمیت دانست وی با بیان اینکه هزینه اجرای ابیاری تحت فشار در هر هکتار ۱۰۰ میلیون ریال است افزود ۶۵۰ میلیون ریال ان را کمک بلاعوض دولت است که این کمک بلا عوض در کشور بی نظیر است .
وی اظهار امیدواری کرد کشاورزان از این فرصت بدست امده استفاده نمایند وبا استفاده از تسهیلات بانکی و کمک با عوض طرحهای جدید ابیاری را اجرا نمایند .
دکتر امیری نماینده مردم شهرستانهای زرند و کوهبنان هم با توجه به بحران کم ابی در منطقه و افت ابهای زیر زمینی استفاده بهینه از ابهای موجود را تنها راه عبور از بحران کم ابی دانست و بر کشت جایگزین محصولات کم اب به جای محصولات پر اب تاکید کرد .
خنجری فرماندار زرند هم با قدر دانی از دست اندر کاران اجرای این طرحها گفت کشاوران متقاضی اجرای این طرحها مورد حمایت جدی دولت قرار می گیرند .
مهندس خالقی نماینده هوشنگ ارجمند و مجری این طرح گفت قبل از زمان اجرای طرح در هر ۶۰ روز ابیاری در این باغ پسته ۸۴ هکتاری به صورت غرق ابی انجام میشد . اما با اجرای این طرح هر ۸ روز ابیاری انجام می شود و صرفه جوئی بسیاری در مصرف اب کشاورزی صورت می گیرد .
وی با بیان اینکه خیلی از ما کشاورزان تصورمان بر این است که فقط عمده مالکین قادر به اجرای این طرحها هستند در صورتیکه به طور مثال در روستای بهجت اباد امین در رفسنجان مزرعه ای که بیش از ۱۰۰ خرده مالک را داشته ابیاری تحت فشار را اجرا نموده اند لذا خرده مالکین زرندی هم می توانند در اجرای این طرح موفق شوند.

لینک کوتاه

برچسب ها