• تاریخ انتشار : یکشنبه 7 تیر 1394 - 15:09
  • کد خبر : 2739
  • چاپ خبر

حضور کارگران چینی در ایران می تواند دردسرساز باشد

 زرند نیوز / تهران – ایرنا – یک کارشناس حوزه کار گفت: حضور کارگران چینی در پروژه آلومینیوم جنوب و فولاد زرند می تواند دردسر ساز باشد زیرا ممکن است زمینه ای برای حضور بیشتر کارگران چینی در ایران در سال های آینده باشد. علیرضا حیدری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی

 زرند نیوز / تهران – ایرنا – یک کارشناس حوزه کار گفت: حضور کارگران چینی در پروژه آلومینیوم جنوب و فولاد زرند می تواند دردسر ساز باشد زیرا ممکن است زمینه ای برای حضور بیشتر کارگران چینی در ایران در سال های آینده باشد.

علیرضا حیدری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: براساس قرارداد منعقده در خصوص همکاری ها میان طرف ایرانی و چینی در این معدن قرار بوده آورده مالی توسط طرف چینی و نیروی کار از سوی ایران تامین شود.

وی ادامه داد: متاسفانه در حین کار، طرف چینی قرارداد را به گونه ای تغییر داده که ورود چینی ها با خرید تجهیزات انجام گیرد و به عبارتی این پیش فرض را ایجاد کرده اند که اگر تجهیزات به موقع نصب نشود، می توانند زمان اجرای قرارداد را به تاخیر اندازند و به همین دلیل باید با نصب این تجهیزات، کارگران متخصص چینی هم ورود کنند تا کار هرچه سریعتر انجام شود تا اجرای پروژه با تاخیر مواجه نشود.

وی یادآور شد: به نظر می رسد این موضوع به همین جا ختم نمی شود زیرا اگر از هم اکنون جلوی آن گرفته نشود در سالهای آتی شاهد حضور کارگران چینی در ایران خواهیم بود و این در حالی است که بیکاری هم اکنون به ایجاد یک معضل بزرگ برای نیروی انسانی ایران تبدیل شده است.

وی درباره پروژه آلومینیوم جنوب گفت: این قرارداد به شکل EPC بین ایران و چین منعقد شده که فاقد نیروی متخصص مورد نیاز در ایران است زیرا در راه اندازی این طرح، از فناوری جدید و متفاوتی استفاده شده است.

این کارشناس حوزه کار ادامه داد: اما این موضوعی قابل بررسی است زیرا در ایران پایه کارهای مهندسی وجود دارد و حتی اگر فناوری هم نباشد می توان نیروی انسانی را برای آموزش به خارج اعزام کرد و یا از طریق مهندسان چینی و ذکر در قرارداد به نیروی کار ایران آموزش های لازم را ارایه کرد.

حیدری معتقد است: اتفاقی که در ایران در حال رخ دادن است همان چیزی است که در سالهای پیش از انقلاب رخ داده بود. استفاده از نیروی کار خارجی در حالی که خودمان نیروی کار لازم را داشتیم.

وی با اشاره به تعمیر و نگهداری هواپیماهای مسافربری نیز گفت: علیرغم تحریم، چندین دهه است که تکنسین های ایران توانسته اند از هواپیماهای شرکت های داخلی مراقبت و نگهداری کنند به طوری که دیگر نیازی به بهره گیری از مهندسان و تکنسین های خارجی نیست.

وی یادآور شد: ایران به لحاظ رتبه بندی نیروی مهندس فنی، در جهان مقام سوم را دارد بنابراین چه نیازی به نیروی تکنسین خارجی است و این در حالی است که می توان در کوتاه مدت زمان نیروی انسانی مورد نیاز را آموزش داد.

وی با اشاره به نرخ بیکاری ۴۰درصدی میان فارغ التحصیلان دانشگاهی، گفت: در واقع وقتی چنین نرخ بیکاری میان جوانان کشور مشاهده می شود چه نیازی به حضور نیروی کار خارجی در ایران داریم؟

وی گفت: طبق اطلاعاتی که از زرند کرمان رسیده بسیاری از نیروهای کار چینی برای زندگی طولانی مدت به ایران آمده اند و نحوه کار به این شکل است که گروههای جدید جایگزین دیگر گروههای کار می شوند.

وی اظهار داشت: آن اداره کاری که مجوز ورود به این کارگران را می دهد باید پاسخگوی مردم در این زمینه باشند.

حیدری در پایان گفت: هرچند هم اکنون تعداد کارگران چینی خیلی زیاد نیست اما در صورتی که مسئولان حوزه کار این موضوع را جدی نگیرند در سالهای آتی باید شاهد مشکلات دیگری در زمینه حضور کارگر خارجی و بیکاری کارگر ایرانی در کشور باشیم که پیامد خوبی به دنبال نخواهد داشت.

اقتصام(۴)۹۱۲۳**۱۵۵۸

انتهای پیام /*

لینک کوتاه

برچسب ها

ناموجود