• تاریخ انتشار : سه شنبه 17 اردیبهشت 1398 - 10:54
  • کد خبر : 27413
  • چاپ خبر

مدیریت درست و کارشناسانه باغات کشاورزی مهم ترین عامل بهره وری محصولات

مدیریت درست و کارشناسانه باغات کشاورزی مهم ترین عامل بهره وری محصولات رئیس اداره جهاد کشاورزی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار زرند نیوز در خصوص وضعیت کشاورزی شهرستان زرند تصریح کرد: سال گذشته به دلیل حوادث غیرمترقبه از جمله گرمازدگی و در مواردی سرمازدگی شاهد کاهش چشمگیر محصول پسته بودیم، در مجموع محصول

مدیریت درست و کارشناسانه باغات کشاورزی مهم ترین عامل بهره وری محصولات

رئیس اداره جهاد کشاورزی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار زرند نیوز در خصوص وضعیت کشاورزی شهرستان زرند تصریح کرد: سال گذشته به دلیل حوادث غیرمترقبه از جمله گرمازدگی و در مواردی سرمازدگی شاهد کاهش چشمگیر محصول پسته بودیم، در مجموع محصول سال گذشته پسته زرند ۲۵۰ تن بود و این در حالیست که پسته تولیدی شهرستان زرند در سالهای قبل به ۲۰ هزار تن می رسید.
وی در ادامه افزود: پیش بینی می شود پسته تولیدی امسال شهرستان زرند به بیش از ۲۰ هزار تن برسد، امسال نیز محصول پسته منطقه بهشت وحدت ۲۰ تا ۳۰ درصد دچار تگرگ زدگی و در سیریز نیز مقداری از محصول دچار طوفان زدگی شده اند اما با این وجود اگر شرایط جوی و عوامل دیگر به همین صورت باشد شاهد محصول پسته خوبی در زرند خواهیم بود.
زارعی تاکید کرد: عوامل متعددی از جمله آب، تغذیه، سموم و شرایط آب و هوا در محصول پسته دخیل هست که کشاورزان باید همه ی این عوامل را در نظر بگیرند تا محصول انبوه و مرغوبی داشته باشند، محصولات گلخانه ای این مشکلات را ندارند زیرا شرایط محیطی کنترل شده است و ما به دنبال این هستیم تا کشت پسته را گلخانه ای کنیم.
رئیس اداره جهاد کشاورزی زرند در خصوص تامین کارشناسان فنی برای اراضی کشاورزی شهرستان زرند گفت: در مجموع پنج مرکز جهاد کشاورزی در شهرستان زرند در مناطق دشتخاک، سیریز، یزدان آباد، حومه شهر، ریحان شهر در بدنه دولتی وجود دارد و در بخش خصوصی نظام مهندسی و کلینیک های گیاه پزشکی آماده ارائه خدمات به کشاورزان و باغداران شهرستان زرند هستند.
وی ضمن اشاره به روش های نوین آبیاری خاطر نشان کرد: با وجود مشکل کمبود آب و با توجه به بارندگی هایی که اخیرا شاهد بودیم ، هنوز مشکل کمبود آب وجود دارد لذا استفاده از روش های نوین آبیاری تا حد بسیار زیادی باعث صزفه جویی در مصرف آب می شود. به همین منظور به ازای هر هکتار از زمین کشاورزی ۱۳۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض به کشاورزان واگذار می شود.
زارعی با بیان اینکه استفاده از سموم و کودهای کشاورزی نقش مهمی در تولید محصول مرغوب و انبوه دارند اظهارداشت: استفاده بی رویه و زمان نامناسب استفاده از سموم و کودهای کشاورزی میتواند باعث ایجاد مشکل شود، بلکه کارشناسان کشاورزی بر اساس نوع خاک ،نوع آفت و … زمان و نوع سموم کشاورزی را تعیین می کنند لذا کشاورزان برای سم پاشی و کود دهی با کارشناسان کشاورزی مشورت کنند.
وی در خصوص نظارت بر مراکز توزیع سموم کشاورزی خاطر نشان کرد: در شهرستان زرند ۵۰ مرکز توزیع سم و کود کشاورزی وجود دارد که کارشناسان اداره جهاد کشاورزی بر کیفیت سموم نظارت کافی را دارند.
زارعی با اشاره به روش سمپاشی با پهباد گفت: در سال گذشته سم پاشی با پهباد را در باغات پسته زرند انجام دادیم و با انجام آزمایشات و گزارشات متعدد استفاده از این روش رد شد و موفقیت آمیز نبود، و در حال حاضر بهترین روش سم پاشی همان روش سنتی می باشد.
رئیس جهاد کشاورزی زرند مدیریت درست و کارشناسانه را مهم ترین عامل در کشاورزی دانست که میتواند حتی در شرایط نامناسب محصول خود را داشته باشند.
زارعی با توجه به هزینه های بالای سم و کود کشاورزی گفت: چون پسته جزء کالاهای اساسی محسوب نمی شود لذا یارانه ای برای سموم کشاورزی از سوی دولت اختصاص داده نمی شود اما برای کود کشاورزی یارانه ی دولتی وجود دارد، اما بهترین راهکار برای کشاورزان اینست که هزینه ها بر طبق دلار و درآمد حاصل از فروش نیز بر حسب دلار باشد تا کشاورزان متضرر نشوند و از سود خوبی برخوردار شوند چون پسته محصول صادراتی است.
زارعی با اشاره به اینکه کشاورزان باید به فکر محصول جایگزین پسته باشند ادامه داد: با توجه به اینکه شرایط و عوامل متعدد و غیر مترقبه ای در تولید پسته نقش دارد کشاورزان باید به فکر یک محصول کمکی و جایگزین باشند تا اگر مثل سال گذشته محصول پسته برداشت نشد کشاورزان دچار مشکل و فشار اقتصادی نباشند.
وی افزود : نهال زرشک، گل محمدی، گیاهان دارویی و … بهترین محصولاتی است که میتوان در شهرستان تولید کرد و جهاد کشاورزی برای تولید آنها تسهیلاتی را اختصاص داده است.
رئیس جهاد کشاورزی زرند در پایان تاکید کرد: کشاورزان و باغداران برای داشتن محصول مرغوب و انبوه باید با کارشناسان کشاورزی تعامل بیشتری داشته باشند تا با نظرات علمی آنها کشاورزان بتوانند محصولات بهتر و بیشتری برداشت نمایند.

 انتهای پیام/

لینک کوتاه

برچسب ها